Durkó Mátyás Szakkollégium Észak- Magyarországon
Projektek / Művelődő közösségek Észak-Magyarországon EFOP-3.7.3-16-2017-00148
A Művelődő Közösségek Észak-Magyarországon EFOP-3.7.3-16-2017-00148 azonosítószámú projekt keretében 2019.09.12. és 2020.08.28. között 9 alkalommal zajlott a Durkó Mátyás Szakkollégium.
A Durkó Mátyás Szakkollégium a közösségi művelődés tudományos utánpótlásának erősítését célozza azáltal, hogy támogatja olyan tehetséges hallgatók/szakemberek és mentoraik kutatómunkáját, akik a szakterületen kutatnak és végeznek tudományos diákköri, doktori vagy egyéb szakmai elvárásként felmerülő kutatótevékenységet. Célja a kutatómunka szakmai támogatása, a szakkollégiumi alkalmak révén a tudományos munkát végzők számára szakmai segítségnyújtás, a szakterületre vonatkozó kutatások számának emelése, valamint a közösségi művelődés iránt érdeklődő kezdő és tapasztaltabb kutatók elköteleződése.
A közművelődés és LLL iránt érdeklődő leendő és már a szakmában dolgozó szakemberek részére szervezett szakkollégium célja a szakmai és tudományos ismeretek megszerzésére, fejlesztésére irányuló előadások, tréningek, műhelymunkák megvalósítása. A szakkollégium lehetővé teszi a közművelődés és az LLL szakmai és tudományos eredményeinek, a résztvevők tudásának, tapasztalatainak átadását, az egymástól tanulást.
Az első két alkalommal Dr. Juhász Erika (Nemzeti Művelődési Intézet – szakmafejlesztési igazgató, Debreceni Egyetem – tanszékvezető főiskolai docens) a közművelődés tudományos és szakmai utánpótlás modelljét ismerhették meg, majd Dr. Mócz Dóra előadásában (Kodolányi János Egyetem – intézetigazgató főiskolai tanár) a kultúrakutatás céljait, küldetését, fontosságát hangsúlyozta magyarországi viszonylatban.
Ezt követően Dr. Baloghné Uracs Marianna (Magyar Közösségépítők Értékszövetsége Egyesület – elnök, Nemzeti Művelődési Intézet – megyei igazgató) a közösségek és a közösségépítés helyzetéről, működéséről tartott előadást. A továbbiakban a civil szervezetekről, a közművelődési intézményekről, valamint a közösségfejlesztés jelenlegi helyzetéről kaphattak bővebb képet az érdeklődő szakemberek.
A harmadik és a negyedik alkalommal a hallgatók Závogyán Magdolna, Jantyik Zsolt és Dr. Juhász Erika vezetésével a látóút módszertanát, tervezési-szervezési sajátosságait ismerték meg, és erről folytattak eszmecserét. Majd feltérképezték a közösségszervezés szak jelenlegi marketingtevékenységeit, amelyek további fejlesztésére konkrét javaslatokat fogalmaztak meg. A szakkollégiumi alkalom során használták a jövőműhely módszer néhány elemét is a csoportos gyakorlati feladatokhoz.Ezt követően „látóúton” vehettek részt a hallgatók, melynek keretében ellátogattak a lakitelki Arcehológiai, Turisztikai és Konferencia Központba, ahol megismerkedhettek Lakitelek és a térség legrégebbi épített emlékével, egy Árpád-kori templomrommal, majd betekintést nyerhettek egy 1930-as évekbeli kisváros mindennapjaiba.
A továbbiakban Tiszaalpáron folytatódott a program. A művelődési házban Lénárt András vezetésével létrejött bábcsoport előadását tekinthették meg, majd a bábművész beszélt a bábművészet közösségfejlesztő hatásáról. A kosárfonó műhelyben pedig Gergely Ramóna népi kézműves, kosárfonó mutatta be a kosárfonás alapjait, történetét, valamint különböző kosárfonó technikák is bemutatásra kerültek.
A Durkó Mátyás Szakkollégium következő 3 alkalma a COVID-19 járványügyi helyzet miatt digitális formában (Moodle rendszeren keresztül) valósult meg.
A hallgatók megismerkedtek a Nemzeti Művelődési Intézet országos szakmai és szakmafejlesztő tevékenységével. Képet kaphattak a közművelődés országos helyzetéről. Megismerhették az Intézet céljait, tevékenységeit, a szakmai utánpótlás biztosításának lehetőségeit, amit szakmatörténetbe ágyazottan ismertek meg, benne a szakma neves képviselőivel, mint Karácsony Sándor, Durkó Mátyás vagy Beke Pál. A program keretében megismerkedhettek a szakmában egyedülálló Közművelődési Tudományos Kutatási Programmal, amely a közösségi művelődés tudományos utánpótlásának és kutatási bázisának erősítését célozza azáltal, hogy támogatja olyan tehetséges hallgatók/szakemberek és mentoraik kutatómunkáját, vagy kutatócsoportok tevékenységét, akik a szakterületen kutatnak és végeznek tudományos diákköri, doktori vagy egyéb szakmai elvárásként felmerülő kutatótevékenységet. A résztvevők a közművelődési törvényről, a civil szféra és a közművelődés kapcsolatáról, valamint a közművelődési kutatások eredményeiről mélyíthették el tudásukat.
A továbbiakban az értéktárak és a hungarikumok kerültek bemutatásra, a közösségszervezés és értékfeltárás különböző módszereivel, közösen gondolkodtak a szakmai jövőjéről.Az utolsó két alkalom ismételten személyes formában került megrendezésre. A résztvevők előadást hallhattak az Aba-Novák Agóra szerepéről Szolnok kulturális életében, majd a Magyar Közösségépítők Értékszövetsége Egyesület hálózatával ismerkedhettek meg. A továbbiakban a közösségi művelődés lehetőségeiről, majd a közművelődés jövőképéről és lehetőségeiről esett szó az előadásokon.