A 21. század kihívásai
Projektek / Művelődő közösségek Észak-Magyarországon EFOP-3.7.3-16-2017-00148
A 21. század embere milyen kihívásokkal találkozik a mindennapokban a munkája és a magánélete során? Mik azok a tématerületek, ahol az okos technológia felhasználása szükséges a versenyképesség megtartásához vagy az életminőség javulásához?
Felgyorsult, digitális világunkban a fenti kérdésekre a közművelődésnek is megfelelő válaszokat kell tudni adni. A digitalizáció nyújtotta lehetőségeket valamilyen szinten minden embertársunknak ismerni, tudni és használni kell korra való tekintet nélkül. Az új kihívásokra való reagáláshoz olyan szakemberekre van szükség, akik a tudás és ismeret birtokában informálják, segítik, megtanítják a velük kapcsolatban álló személyeket az okos eszközök használatára. Mivel a közművelődésben dolgozó személyek lokális szinten kapcsolatot tartanak a lakossággal, a közösségi színteret használókkal adott a lehetőség, hogy őket vértezzük fel az új ismerettel és tudással, vagy segítségükkel találjuk meg azt a megfelelő egyént, aki alkalmas a feladat ellátására.
Felismerve az új kihívás fontosságát NMI Művelődési Intézet Tolna Megyei Igazgatósága, Dicső László Alsómocsoládi polgármester és a Nemzeti Művelődési Intézet Kiemelt Programok Igazgatósága mertek nagyot álmodni a válaszok megadása érdekében. Az EFOP-3.7.3-16-2017-00149 Művelődő közösségek az Alföldön projekt Metszéspont-programja keretében Tolna, Somogy, Baranya megye öt-öt településének bevonásával mintaprojektet dolgoznak ki, melynek sikeres megvalósulása esetén a program adaptálható lesz az egész ország területére. Nagyon izgalmas feladat, aminek kezdő lépései 2019. január 9-én Alsómocsoládon elkezdődtek, és még 11 alkalommal folytatódnak a Dél-Dunántúlon. A problémát felismerve sok-sok kérdésre keresték a válaszokat a műhelymunka résztvevői. Minek hívják azt a személyt, akit alkalmassá tesznek a feladat ellátására? Digitális multiplikátor vagy valami értelmezhetőbb? Milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie a személynek? Milyen szinten, milyen feladatokat kell neki elvégezni? A digitális, virtuális eszköztárat mire, hogyan lehet, illik és kell használni? Hogyan történjen az okos eszközök bevonása a kulturális alapú gazdaságfejlesztésbe, és miként a településmarketingbe? Ezeket az eszközöket hogyan lehet bevonni a közösségépítésbe?
Az intenzív műhelymunka befejező összegzésében egy-egy téma vezetője ismertette a felvetésekre adott válaszokat, mely egyben meghatározta a további munka folytatását, melynek helyszíne februárban Kaposváron lesz.
Tóth Györgyi