Zala megyében négy csoport zárta sikeresen a Színháziskola képzést
Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Zala Megyei IgazgatóságA Nemzeti Művelődési Intézet szervezésében zajló Színháziskola képzés, mely a Lázár Ervin Program keretében valósul meg, Zala megyében 2020-ban négy csoportot juttatott extra tudáshoz.
A kialakult járványügyi helyzet miatt a képzés távoktatási rendszerben zajlott. A képzési tematika és tananyag rendkívül hasznosnak bizonyult. A hallgatók rengeteg hasznos információ birtokába jutottak, illetve lehetőségük nyílt kicsit más szemmel tekinteni az előadó-művészeti ágazatra. A 4 csoport, összesen 79 fő részvételével 4 hónap leforgása alatt sajátította el a tananyagot. A visszajelzések alapján elmondható, hogy a résztvevők számára is kiemelkedő jelentőséggel bírt a képzés, hiszen új pedagógiai szemlélettel, friss tudással gyarapodtak, amit a jövőben a szakterületükön alkalmazni tudnak. Külön öröm, hogy van olyan település, ahonnan az egyik hallgató a záró dolgozatában kifejtette, hogy az önkormányzattal közösen milyen tevékenységet kívánnak megvalósítani a képzésnek köszönhetően.
A Lázár Ervin Program szociális helyzettől és lakóhelytől függetlenül minden, az 1-8. évfolyamon tanuló́ általános iskolai diák részére tanévenként egyszeri alkalommal ingyenesen biztosítja a színházi-, tánc-, és cirkuszi előadások, komolyzenei hangversenyek, illetve az őshonos állatok bemutatóhelyei látogatásának élményét.
A képzés során megismerkedtek a kulturális intézmények felépítési és működési mechanizmusaival, vizsgálták a közművelődés és az előadó-művészeti ág kapcsolatát, betekintést nyertek a színházak tevékenységi körébe. Megtudhatták, hogyan kerül összeállításra az előadóművészi például színházi vagy cirkuszi előadás. Mik a legfontosabb tényezők egy csoport együttműködése során, milyen szociális, társadalmi és egyéni fonalak mentén lehetséges a közös munka. A hallgatók továbbá megismerkedtek a színházak típusaival, a szimbólumok használatának alapjaival, a színháztörténeti korszakokkal.
Mindez csak ízelítő, hiszen pár mondatban nem is lehetséges felsorolni azt az információmennyiséget, új tudást, melyet a képzés nyújtott. A 30 órás képzés a pedagógusok számára a következő alappilléreket adta: milyen eszközök állnak rendelkezésre ahhoz, hogy egy osztályközösségben érdeklődés övezze az előadó-művészetet, hogyan lehet őket felkészíteni a magaskultúra élvezetére, hogyan válasszák meg helyesen az adott korosztálynak legmegfelelőbb színházi vagy bármely egyéb előadó-művészeti produkciót.
A tananyag mindenki számára hasznosnak bizonyult, akár pedagógusként, akár egyéb szakmából érkezve vett részt a programban, hiszen a saját tudás bővítésével az egyén hozzájárul a szűkebb környezetében élők művészeti fejlődéséhez is. Várható, hogy még ebben az évben további képzési lehetőségek nyílnak meg a pedagógusok és a szakemberek előtt.
Preisinger Éva