Szabadulás Abonyban

Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Pest Megyei Igazgatóság

A szakmai műhely programját helyettesítő cikksorozat következő részében a Nemzeti Művelődési Intézet Pest Megyei Igazgatósága az Abonyi Lajos Művelődési Ház, Könyvtár és Múzeumi Kiállítóhely egyik jó gyakorlatát mutatja be.

Az abonyi művelődési ház többféle szabadulós játékot is szervezett, melyek közül kettőt a Múzeumok Őszi Fesztiválján, egyet pedig a Kultúrházak éjjel-nappal nevezetű programsorozaton próbálhattak ki az érdeklődők. Az ihletet az adta, hogy a szabadulós játékok a legnépszerűbb új generációs tevékenységek közé tartoznak a fővárosban és vidéken egyaránt. A programmal az intézmény egy új tartalmas szórakozási formát hozott köztudatba a helyi lakosság körében, mellyel célja olyan réteg bevonása, akik még esetleg soha nem jártak művelődési házban, múzeumban, továbbá, hogy gazdagítsa a közművelődési intézmények program repertoárját, innovatív ötletekre sarkalljon másokat. A szabadulós játék ezen kívül csapatot épít, számos kompetenciát fejleszt, mindezt szórakoztató formában teszi, ezáltal megvalósul az „edutainment” (játszva tanulás) élménye.

A szabadulós játékokban a résztvevőknek különböző rejtvények megfejtésével, kulcsok megtalálásával kell kiszabadulniuk egy helyszínről, megoldaniuk egy rejtélyt, vagy hatástalanítaniuk egy fiktív támadót, erre általában egy órájuk van. Az esemény egy megadott forgatókönyv szerint zajlik, mindemellett a játékvezetők figyelembe veszik az egyes csapatok reakcióit, és szükség esetén segítenek a feladatokban. Egy történet általában egy-két hétvégéig elérhető a feladatok és helyszínek (művelődési ház, falumúzeum, szabadtér) változatossága miatt. Ezeket a helyszíneket videókkal, hangeffektekkel teszik filmszerűvé, és alkalmassá a játékra.

A program, és maga a játék olcsón kivitelezhető, hiszen bármilyen régi bútor, könyv felhasználható a feladatok során, a lebonyolításhoz pedig a szerepet játszó animátorokon kívül (akik lehetnek önkéntes fiatalok is), egy játékvezetőre van szükség a szabályok ismertetéséhez.

A játékoknak különféle kreatív neveket találtak ki a szervezők, mint például: Az abonyi ereklyék fosztogatói, A Falumúzeum szelleme, A vérfarkas éjszakája, Az erdő. Az elnevezések elsősorban a játék körülményeit, feladatait tükrözik. Az abonyi ereklyék fosztogatói címet viselő játék például a művelődési ház pincéjében zajlott, melynek során egy fiktív városi ereklyét kellett megtalálni. A Falumúzeum szelleme játékban egy kitalált szellem mutatta be a múzeum tárgyait, amelyek a szabaduláshoz szükséges megoldásokat tartalmazták. A vérfarkas éjszakáján a résztvevők sötétedés után a lezárt művelődési ház különféle termeiben bolyongtak elemlámpákkal, miközben egy vérfarkas (animátor) „vadászott” rájuk. Az első szabadtéri, elkerített fás részen beállított történet pedig Az erdő nevet kapta.

A programon eddig összesen 250-en vettek részt. Volt, aki visszatérő vendégként látogatta a művelődési ház játékát, de a környező településekről is többen érkeztek, hogy részt vegyenek ebben a nem mindennapi játékban. Az intézménynek ezzel az ötletével sikerült egy szélesebb réteget is bevonzania, és ismertebbé válnia a térségben.

Az Abonyi Lajos Művelődési Ház, Könyvtár és Múzeumi Kiállítóhely hosszú távú céljai között szerepel egy olyan detektív, városközpontot bemutató játék szervezése is, amely az év bármelyik napján látogatható lesz játékvezető nélkül is. Továbbá szeretnének kifejezetten gyerekeknek szóló játékot fejleszteni, valamint egyéb nagyobb rendezvényekbe is beilleszthető „szabadulós programokat” szervezni.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.