Projekttervezés a gyakorlatban

Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Somogy Megyei Igazgatóság

Negyedik alkalmához érkezett az NMI Művelődési Intézet Somogy Megyei Igazgatósága által, az EFOP-3.7.3-16-2017-00150 azonosítószámú, Művelődő közösségek Nyugat-Magyarországon projekt keretein belül 2019 márciusában elindított Forrásteremtés módszereit feldolgozó műhelyfoglalkozás.

A 12 alkalomból álló, havonta megvalósuló műhelyfoglalkozás sorozat célja, hogy a kistelepüléseken elő, közösségi művelődéssel foglalkozó szakemberek a kommunikáció és marketing, protokoll, gazdasági-pénzügyi alapismeretek, forrásteremtés és pályázatírás, projektmenedzsment témakörében olyan jól hasznosítható tudást szerezzenek, amelyek alkalmassá teszik őket a hatékony és komplex munkavégzésre saját településükön. A műhelysorozat végére a résztvevők képessé válnak saját településükön belül a helyben jelentkező igények, szükségletek felmérésére, s azokra – a forrásteremtés technikáit is felhasználva – tudnak majd reagálni, folyamatokat elindítani.

Első alkalommal, 2019. március 26-án a csapatépítés, az előzetes tudásfelmérés és a pénzügyi, gazdasági ismeretek felfrissítése volt a fókuszban. A műhelyfoglalkozás elején a résztvevők Radics Natália módszertani referens és foglalkozásvezető előadásának köszönhetően betekintést nyerhettek a képzésnek helyszínt biztosító NMI Művelődési Intézet Somogy Megyei Igazgatóságának tevékenységébe, valamint megismerték a Forrásteremtés műhelyfoglalkozás célját, tematikáját. A projektötletekben gazdag előadást a résztvevők forrásteremtéssel kapcsolatos előzetes tudásának, pénzügyi tudatosságának felmérése követte. Mindenki egyenként mutatta be projektkészítéssel, pályázatírással kapcsolatos tapasztalatait, s műhelymunka keretein belül ebből közösen egy erőforrástérképet is készítettek. A műhelyfoglalkozás hátralevő részében – építve az erőforrástérkép készítésekor felmerült igényekre, hiányosságokra – a csoport az adó 1%-ával, valamint a TAO-val mint forrásteremtő lehetőséggel ismerkedett.

A második találkozásra 2019. április 9-én került sor, melynek témája ezúttal már a pályázatírás volt. Műhelymunka keretein belül meghatározásra kerültek a pályázatírással kapcsolatos fogalmak, a pályázatírás fontos lépései, módszerei. Egy konkrét pályázati kiírásra reagálva a műhelyfoglalkozás résztvevői kiscsoportos foglalkozás keretein belül projektötleteket készítettek, melyeket be is mutattak egymásnak. „Lehet-e a hosszú pályázati kiíráson egyszerűbben, de hatékonyan kiigazodni?” – fogalmazódott meg megvitatásra érdemes kérdésként a résztvevőkben a pályázati kiírás átolvasásakor. A kiscsoportok projektötleteinek megismerését követően a hangsúly ezért a kulcsszavas keresésre tevődött át.

Az eddig megszerzett gyakorlati tudást 2019. május 7-én – a harmadik képzési napon – már jól hasznosították a résztvevők, amikor a foglalkozás elején belevetették magukat a munkába, s a hazai pályázati kiírásokkal kezdtek el ismerkedni. Csoportos foglalkozás keretein belül a Nemzeti Együttműködési Alap pályázati kiírásaival ismerkedtek. A gyakorlati foglalkozáson a közös feladatokat megoldva, de saját tapasztalataikat és új ismereteiket is beépítve írtak meg egy benyújtásra is érdemes pályázatot. A foglalkozás végén összegzésre került az elmúlt három alkalom tudásanyaga, ugyanis a negyedik alkalommal már új foglalkozásvezetővel és témával folytatódott a műhelysorozat.

A projektmenedzsment témakörét dolgozta fel a csoport tagjaival 2019. június 4-én – a negyedik alkalmon – Tölcsér Tímea, a Nemzeti Művelődési Intézet Kiemelt Programok Igazgatóságának projektmenedzsere. A témában tartott előadását követően – az elhangzott új ismeretekre alapozva – a műhelytagok egy többnapos tábor projektjének kidolgozását kapták feladatul. Két csoportban dolgozva, egy bábos és egy horgász tábor projektötlete született meg a résztvevőkben.

Mit, mikor, kivel és hol fogunk csinálni? – elsőként erre keresték a választ, megalapozva a folytatást. A projekttervezést a kiscsoportok résztvevői a jelenlegi helyzet elemzésével kezdték, azon belül pedig a problémák azonosításával. Már a tervezés folyamatában szükséges kiemelni azokat a konkrét problémákat, melyeket meg akarunk oldani.

A csoportok ezt követően a Stakeholder-elemzéssel folytatták a munkájukat, mivel egy projektben azokra, akik közvetve vagy közvetlenül befolyásolhatják a projekt megvalósíthatóságát mindig kiemelt figyelmet kell fordítani. Rajtuk állhat egy projekt sikeressége vagy bukása. A projekt kidolgozását ezért a résztvevők az érintettek azonosításával, személyes érintettségük és a támogatás mértékének meghatározásával folytatták, melyet egy keretmátrixba is rögzítettek. Blokkolók, semlegesek és támogatók – mindenki bekerült az elemzésbe, aki valamilyen hatást gyakorolhat a projektre. A következő képzési alkalomra 2019. július 9-én kerül majd sor, amikor Tölcsér Tímea foglalkozásvezető irányításával a résztvevők, a projektmenedzsment témakörét tovább kibontva folytatják a munkát. A csoporttagok, elmondásuk szerint, hónapról hónapra új ismeretekkel és gyakorlati tapasztalatokkal gazdagodnak, s várják az újabb találkozás lehetőségét.

 

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.