Pályázati lehetőségek az ifjúsági csoportok, szervezetek számára

Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Zala Megyei Igazgatóság

A Nemzeti Művelődési Intézet Zala Megyei Igazgatóságának szervezésében – a „Művelődő közösségek Nyugat-Magyarországon EFOP-3.7.3-16-2017-00150” azonosító számú projektjének keretein belül – az ötödik ifjúsági műhelyfoglalkozásra 2020. február 27-én, csütörtökön, a „Salla” Művelődési Központban került sor.

Az ötödik műhelyfoglalkozás során a csoport az ifjúsági projekttervezés, projektmenedzsment témakörében dolgozott. Az előadó ismertette a pályázati lehetőségeket, melyeket két csoportra osztott. Az első csoportba kerültek a Nemzeti Kulturális Alap, ezen belül a művészeti főtematikájú állandó kollégiumok, a nem művészeti főtematikájú állandó kollégiumok és az ideiglenes kollégiumok által kezelt kiírások. A Csoóri Sándor Alap, a hungarikum pályázatok és a Nemzeti Együttműködési Alap pályázatai ahol már konkrétan megjelenik a célcsoport, a fiatalság az Új nemzedékek jövőjéért kollégium keretében.

Szó eset a Nemzeti Tehetség Programról, melynek célja a Magyarországon és a külhoni magyarlakta területeken a tehetségsegítés fejlesztése. A Nemzeti Tehetség Program elfogadásával az Országgyűlés 2008–2028 között, 20 évre kiemelt lehetőséget ad a tehetséges fiatalok hosszú távú, folyamatos és biztonságos segítésére. Hosszabb ideig időzött a csoport a roma nemzetiségi támogatások boncolgatásánál, ahol a családsegítők, a pedagógusok és a közművelődési szakemberek mélyen belementek a nyelv, a hagyományok, a szellemi és tárgyi emlékek ápolásába, továbbá nemzetiségi érdekképviseletbe. Szó volt a Bethlen Gábor Alapról is.

A második csoportba a közvetlenül az ifjúságot megszólító pályázati lehetőségeket sorolta Matyasovszky Margit megyei igazgató. Ismertette a Határtalanul Program 2020 napokban megjelent felhívásait a Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek; az Együttműködés középiskolák között; és a Tanulmányi kirándulás középiskolásoknak felhívásokat. Ezt követően rátértek az Erasmus+ programokban rejlő lehetőségekre. Kétségtelenül ez a program a legpreferáltabb a fiatalok körében. A résztvevők összegyűjtötték a már lezajlott események – pl. kirándulások – a településeiken és a vonzáskörzetükben élő diákokra gyakorolt hatását. De szó volt a szakképzés területéhez kapcsolódó tevékenységek megvalósítását célzó korábbi Leonardo da Vinci Program és a felnőttkori tanulás területéhez kapcsolódó korábbi Grundtvig Program és az ERASMUS+ Program alapprogramjairól is. A cél a szakképzésben tanuló diákok és szakképzéssel foglalkozó szakemberek külföldi szakmai gyakorlaton való részvételének segítése (mobilitási projektek), stratégiai partnerségek kialakulása.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy a gyorsan változó környezeti feltételeknek meg kell felelni, mert ez segítheti a fiatalok „otthontartását”.

Matyasovszky Margit

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.