Népfőiskolák tapasztalatcseréje Taliándörögdön

Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Somogy Megyei Igazgatóság

A Nemzeti Művelődési Intézet Veszprém Megyei Igazgatóságának szervezésében, az EFOP-3.7.3-16-2017-00150 azonosítószámú „Művelődő közösségek Nyugat-Magyarországon projekt támogatásának köszönhetően kerülhetett sor a népfőiskolai műhelymunka sorozat következő alkalmának megtartására a Veszprém megyei Taliándörögdön.

A 2020. október 20. – 21-én megvalósított kétnapos találkozó célja ez úttal is az volt, hogy a Kárpát-medencei Népfőiskolai Hálózat dél-dunántúli népfőiskolai szervezetei, valamint a tervezett népfőiskolák munkatársai számára lehetőséget biztosítson a tapasztalatcserére, egymás jó gyakorlatainak megismerésére.

Az eseményen tizenhárom szervezet mutathatta be a legutóbbi találkozás óta eltelt időszak eredményeit. Somogy megyéből a bárdudvarnoki „Van közünk egymáshoz” Alapítvány képviseletében Sziklai Ákosné vett részt a programon.

A 2009. év óta működő „Van közünk egymáshoz” Alapítvány – szoros együttműködésben Bárdudvarnok Község Önkormányzatával  – 2016. évben csatlakozott a Kárpát-medencei Népfőiskolai Hálózat hálózatépítési programjához, mely során már számos alkalommal vehettek részt a szervezet képviselői a hálózatépítést segítő programokon.

Az első nap során minden szervezet lehetőséget kapott az elmúlt időszak sikereinek, eredményeinek, kihívásainak bemutatására. Sziklai Ákosné elsőként a település állandó közművelődési programjaiba engedett bepillantást a jelenlevőknek, melyet a pandémiás időszakban tapasztalt nehézségekre és kihívásokra adott válaszok, tevékenységek ismertetése követett.

A népfőiskola tevékenységet alapvetően két irányvonal mentén haladva képzeli el a település, s a szervezet. Egyrészt szeretnének új színt hozni a térségbe a Lakiteleki Népfőiskola által folytatott tevékenységek adaptálásával, meghonosításával, másrészt pedig a meglévő tevékenységek integrálásával, továbbfejlesztésével többlet értéket is szeretnének teremteni a térségben. Az igényeknek megfelelő képzési, szolgáltatási tevékenységet nyújtó, nyitott együttműködő központ létrehozása a cél.

S bár a Zselici Kaláka Népfőiskola még hivatalosan nem kezdte meg működését, folyamatosan azon dolgoznak, hogy fent meghatározott célokat el tudják érni. A különleges adottságokkal megáldott települést a jó szakember gárda, az erős, színes közösségek, családbarát szemlélet, valamint az aktív önkéntesi hálózat megléte jellemzi, mely lelkesedéssel és elkötelezettséggel válik teljes egésszé.

Miután minden szervezet tevékenységébe bepillantást nyerhettek a népfőiskolai műhelymunkán részt vevők, egy estébe nyúló foglalkozás keretein belül arra is keresték a választ, hogy melyek azok a tevékenységek, amiben a szervezetük jó példát tudna mutatni a későbbiek során megalakuló népfőiskolák számára.

A második nap délelőtti programjában a házigazda Hoffner Tibor és Bazsó Gabriella – a Közép-dunántúli Szövetség az Ifjúságért civil szervezet vezetői – prezentáció keretein belül adtak ízelítőt a Kincsesház tevékenységéből, fejlesztési elképzeléseiből. A jelen levők többek között megismerhették a Kulcsfigura programot, mely az ifjúsági szakemberek és az ifjúság közötti aktív kapcsolat megteremtését segíti majd elő. Szó esett arról az Inkubátor programról is, melynek célja a fiatalok térségben tartása és munkalehetőséghez segítése a Balaton-felvidék területén.

A délután messzire utaztak a népfőiskolai műhelymunka résztvevői, a Fejér megyei Kápolnásnyékre várták őket látogatóba. A szakmai látóút keretein belül megtekinthették a kápolnásnyéki Halász-kastélyt, ahova a kastély üzemeltetői egy  Kárpát-medencei Művészeti Népfőiskola létrehozását tervezték.

A kétnapos program során Sziklai Ákosné („Van közünk egymáshoz” Alapítvány, Bárdudvarnok) is sok ötlettel lett gazdagabb, melyet a Zselici Kaláka Népfőiskola munkájába is biztosan be lehet majd építeni a jövőben.

 

Simon Edina
Fotók: Győri Gyula

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.