Népfőiskolai hálózati műhelymunka sorozat a Dunántúlon

Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Veszprém Megyei Igazgatóság

A Nemzeti Művelődési Intézet Veszprém Megyei Igazgatóságának szervezésében – a „Művelődő közösségek Nyugat-Magyarországon EFOP-3.7.3-16-2017-00150” azonosító számú projektjének keretén belül – került sor a népfőiskolai hálózati műhelymunka megvalósítására. A műhelymunkán való részvételre a Dunántúlon tevékenykedő népfőiskolák kaptak meghívást, illetve azok a szervezetek, akik szeretnének majd bekapcsolódni a hálózatba.

Első alkalommal 2020. január 23-án Kiscsőszre, a Hunyor Népfőiskolára látogattak el. Mihalcsik Márta, a program koordinátora bemutatta a projektet, majd röviden ismertette a műhelyfoglalkozások célját és tematikáját. Ezt követően a résztvevők játékos formában ismerkedtek meg egymással. Kovács Norbert Cimbi, az Élő Forrás Hagyományőrző Egyesület elnöke, és Boros Oszkár, az Egyesület munkatársa mutatta be részletesen a szervezet, illetve a hozzá kapcsolódó Hunyor Népfőiskola tevékenységét, céljait, eredményeit és fejlesztési irányait. Tevékenységük középpontjában a néphagyományok gyűjtése, megismertetése és továbbörökítése áll. A települési értékekre, mint erőforrásra tekintenek, amelyek segítik a település gazdasági fejlődését.

2020. február 14-én a Pápai Művelődéstörténeti Társaság tevékenységével ismerkedtek meg a résztvevők. Dr. Baloghné Uracs Marianna elnök kiemelte, hogy mivel Pápa komoly iskolavárosi hagyományokkal rendelkezik, erre az erősségre alapozva szeretnék a pedagógus tudásátadásra alapozni népfőiskolai tevékenységüket, amely nem csak Pápára, hanem a környező településekre is kiterjed. A csoport megismerkedett a főbb helyi értékekkel: a Fő térrel, az Esterházy Kastéllyal, a Kékfestő Múzeummal, és a Pannónia Reformata Múzeummal.

2020. március 06-án Mezőörsre, a Magyar Műhely Alapítvány Gróf Széchenyi István Népfőiskolára látogatott el a csoport. Szabó Gyula, az Alapítvány elnöke és Szepesi Gergő, a szervezet munkatársa mutatta be a szervezet tevékenységét részletesen az épület bejárása során. Az Alapítvány célja a fiatalok minőségi nevelése a keresztény, nemzeti értékeink mentén, ezt erősíti a népfőiskolai tevékenységük is. Fontosnak tartják Mezőörs és térsége értékeinek, örökségének összegyűjtését, megőrzését és bemutatását, a hagyományőrzést.

Ezt követően előadás keretében beszélték át a közösségi tervezés célját, kulcsfogalmait, folyamatát, feltételrendszereit, valamint az alkalmazott módszereket. Közösen értelmezték, hogy mit nevezünk közösségi részvételen alapuló tervezésnek.

A műhely tagjai 2020. május 29-én Tatán, a Magyary Zoltán Népfőiskolai Társasággal ismerkedtek meg. Borsó Tibor elnök beszélt az idén 25 éves szervezet speciális tevékenységeiről. Széleskörű a munkájuk, az elméleti tudást látóutakkal, tapasztalatok szerzésével erősítik meg. Rendkívül sok olyan jó gyakorlattal rendelkeznek, amelyek adaptálhatóak más szervezetek számára is (pl. szervezetfejlesztés, forrásszerzés). Ezt követően a résztvevők rövid sétát tettek a szervezet épületében, valamint megtekintették a tatai értéktár részét képező nevezetességet, pl. a tatai Öreg-tavat és a belvárost.

2020. június 25-én a Trianon Múzeum és Királyszállás tevékenységét, céljait, eredményeit, fejlesztési irányait ismerte meg a csoport. Az egyedülálló gyűjtemény alapítványi fenntartásban működik. A Nemzeti Kastély Program keretében most folyik a múzeum felújítása. A Királyszálláson található Nagy-Magyarország Park adottságaival (szálláshely, étkezési lehetőség) megvalósíthatóvá válhat egy sikeres tematikus népfőiskolai tevékenység megvalósítása. A műhelymunka résztvevői megismerkedtek Királyszállás épületeivel, körbejárták a területet, megtekintették az ott elhelyezett gyűjteményi anyagot. Részt vettek egy játékos, interaktív történelem órán is, ahol pl. Trianon témaköréhez kapcsolódó totót töltöttek ki.

Mihalcsik Márta

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.