Nemzeti érték a kocsi kocsi

Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Komárom-Esztergom Megyei Igazgatóság

2020. május 21-én a Hungarikum Bizottság a 25. jubileumi ülésén a Magyar Értéktárba vette a hajdúnánási szalmafeldolgozást mint tradicionális háziipari tevékenységet, az 1568-as vallásszabadság-törvényt, a Tavaszi emlékhadjáratot, az újfehértói fürtös meggyet, a beregi keresztszemes hímzést, az aracsi templomromot és az aracsi követ, a balatonfüredi Anna-bált, illetve a Kocs községben gyártott kocsit is. A bővítéssel a Magyar Értéktárban található kiemelkedő nemzeti értékek száma 175-re emelkedett.

A Nemzeti Értékek közé lépett kocsi a Komárom-Esztergom megyében található Kocs községből származik. A szerkezet újszerűségét és szakmai egyediségét mutatja, hogy a kocsi szó több európai nyelvben is előfordul és a jelentése is azonos. Angolul, németül, spanyolul, olaszul, lengyelül, csehül, szerbül is használják a kocsi szót, míg Törökországban és környékén egyszerűen „mádzsárnak” mondják a kocsi híres mesterek által kidolgozott szerkezetét.

V. Németh Zsolt, a kiemelkedő nemzeti értékek felügyeletéért felelős miniszteri biztos az ülésen a Magyar Értéktár új elemeit méltatva elmondta, hogy a magyar járműkultúra egyik legjelentősebb felfedezése, a „kocsi kocsi”, egy olyan magyar eredetű megoldás, amely már 500 évvel ezelőtt is a közúti közlekedés kényelmét és gyorsaságát növelte.

Mátyás király uralkodása idején a négy keréken utazók korabeli nehéz hintókat és szekereket használtak, amelyek lassúak, kényelmetlenek és törékenyek voltak. Ezért a kerékgyártók és javítók Kocson hozzáláttak ezek korszerűsítéshez. Megalkottak egy könnyű, kényelmes és gyors járművet, amit a származási helye után kocsinak neveztek el. 1518-ban Sigmund von Herberstein részletesen leírta a kocsiszekeret és megemlítette, hogy Mátyás király is szívesen utazott ezen a gyorsnak és kényelmesnek mondható kocsin.

A kocsiszekerek szekrényében vesszőből font kas volt, amely hátrafelé fokozatosan magasodott, hogy szükség esetén ponyvával letakarható legyen. A kas hátsó ülésén két személy foglalhatott helyet, egy pedig a szemközt levő kis ülésen, a kocsis háta mögött. Ennek a híres találmánynak; a kocsiszekérnek állít emléket a Kocson található Kocsi Múzeum.

Kocs település életében a kocsi fontos szerepet játszik. A Kocsitoló Fesztivált, a település egyik legjelentősebb eseményét, 1999 óta tartják, húsz év után idén maradt el először. Sőt, 2010-től Kocs szerepel a Nemzeti Vágtán, 2015-től már a kocsi kocsi is bemutatásra kerül, 2017-től pedig már be is fogják, így az egyes futamok között egyszer-egyszer felvonult már a kocsi kocsi.

Jáger Dávid Tamás
Fotók: Edelmayer Zsolt

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.