Módszervásár 2018
Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Pest Megyei Igazgatóság2018. november 27-én rendezte az első Módszervásárt a Nemzeti Művelődési Intézet Pest Megyei Irodája. A találkozó célja az volt, hogy a szakma, az intézmények, a kapcsolódó egyetemek és a hallgatóik között egy közvetlen, kötetlen kapcsolat alakulhasson ki és megismerjék egymás működését, programjait. A fókuszban a tapasztalatcsere, a kapcsolatépítés és a hálózati együttműködések szerepeltek. A program szerkezetében is alkalmazkodott a fenti célokhoz. Előadások, poszter séta és szekcióbeszélgetések váltották egymást. A rendezvényt Vecsésen a Bálint Ágnes Kulturális Központban nyitotta meg Csóka Eszter a Pest megyei iroda vezetője és Kis Tóth János, az intézmény vezetője.
A megnyitó után Berényi Ildikó, az ELTE Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet mestertanárának előadása következett kulturális marketing témában.
Az előadás után indult az egyórás poszter séta, ahol tíz Pest megyei projekt mutatkozott be. A poszterbemutató egy vizuális közlési forma, amikor egy lapon (jelen esetben egy A0-as méretű plakáton) a poszter készítője szöveges és képes közlési formában a lehető legtömörebben fejti ki mondanivalóját. Célja az egyszerű, gyors üzenet, ami áttekinthető és gondolatébresztő, de nem célja a hosszú magyarázat. A poszter mellett állt a projektgazda, akivel így lehetőség volt szakmai beszélgetést kezdeményezni. Így a befogadó is aktívan részt vett a megismerésben, és célzottan tehetett fel kérdéseket arról, ami őt igazán érdekelte a témával kapcsolatban. Egy-egy rövid beszélgetés alatt a közönség között is elindult egy interakció és a tapasztalatcsere.
A Nemzeti Művelődési Intézet Pest Megyei Irodája azért is tartotta ezt fontosnak, mert sok egyetemi hallgató vett részt a programon, és nekik ez kiváló alkalom volt arra, hogy megismerkedjenek a szakmával, kapcsolatot építsenek, és akár gyakorlati helyet is találjanak.
Tíz poszter mutatkozott be ez alkalommal:
- A házigazda, Vecsés, egy komplex együttműködést mutatott be a helyi intézmények és vállalkozók között. Ezt azzal a céllal hozták létre, hogy vonzóvá tegye a várost a különböző programokkal, helyszínekkel. Sikeres együttműködés, melyben a résztvevők is tovább ajánlják egymást a város fellendítése és megismerése érdekében.
- A monori poszteren egy komplex város marketinget láthattunk, ahol az egyre növekvő borászatokra támaszkodva népszerűsítik a várost. Számos rendezvény épül e köré, ahol minden korosztálynak kínálnak programokat.
- Leányfalu egy helytörténeti célú roll up vándorkiállítás gyűjteményt mutatott be, mely már a határon túlra is eljutott.
- Gödöllő egy hasznos szoftvert fejlesztett az intézményben megvalósuló programok nyilvántartására, erről lehetett a plakát mellett beszélgetni.
- Szigetszentmiklós az akciófestészeti programjukat népszerűsítette, melynek keretében zenei aláfestés alatt, közel két órán keresztül híres-neves hazai és külföldi művészek alkottak különböző stílusban, térben és időben egy helyen.
- Isaszegről egy jól működő értéktári programsorozatot ismerhettek meg az érdeklődők, akik alapvető feladatuknak tekintik a népi kultúra és a hagyomány széleskörű felkutatását, megismertetését és a jelenbe való beépítését.
- Cegléd a Kossuth kultusszal népszerűsíti városát, a történelmen keresztül ismerhettük meg programjaikat.
- Érdről egy különleges kezdeményezés kapott teret, a Street Art Fesztiváljuk, melyben a zárt szubkultúrákat integrálták a közösségbe, megteremtve ezáltal egy erős közösségi kohéziót.
- Csömörön egy biciklis programmal léptek be a közösségi térbe, és a sport közösségformáló erejét helyezték a fókuszba.
- A Pest megyei iroda is bemutatkozott egy poszterrel, melyen a szakmai szolgáltatások mellett a projektek is helyet kaptak. Az érdeklődők megismerhették az iroda munkáját, és azt, hogy az iroda dolgozói miben és hogyan tudják segíteni a hozzájuk forduló megyében dolgozó szakembereket, illetve a módszertani irodába érkező egyetemi hallgatókat.
A délutáni program négy szekcióban zajlott, melyben fontos témákról beszélgettek a résztvevők az iroda egy-egy módszertani referensének moderálásával. Az önkéntesség, az ifjúságügy, a kulturális alapú gazdaságfejlesztés és az aktív időskor témakörét járták körbe közel két órán keresztül. A tapasztalatcserén szóba kerültek jó gyakorlatok, helyi kezdeményezések és megtalálták egymással a kapcsolódási pontokat.
Az előtérben kiállított szakmai közösségi térkép 93 résztvevőt számlált. Közöttük intézményvezetők, szakmai munkatársak és egyetemi hallgatók is pozitívan értékelték a módszervásár tematikáját, kíváncsisággal, és aktív részvétellel üdvözölték a poszter sétát is, ez megmutatkozott a rengeteg visszaérkezett pozitív véleményben is melyet az elégedettségi kérdőíveken osztottak meg velünk a résztvevők.
„Köszönjük, hogy hallgatóként is a részesei lehettünk!”
„Pozitív élmény volt, hogy frontális előadások helyett új módszereket ismerhettünk meg.”
Ez a módszervásár kiváló alapot adott annak, hogy megindulhasson egy minőségi, szakmai párbeszéd, és tudásmegosztás, ezért a jövőben is szeretnénk hasonló módon teret adni egy ilyen műhelynek.