Miért a közösségszervezés?
Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Pest Megyei IgazgatóságA Nemzeti Művelődési Intézet Pest Megyei Igazgatósága kiemelt feladatának tekinti a szakmai utánpótlás kérdését. A tavalyi évben számos alkalommal népszerűsítette a közösségszervezés szakot, melyet 2020-ban is folytatni szeretne. Az igazgatóságon tizenöt szakmai gyakorlatos hallgató fordult meg 2019-ben. Ezért úgy gondolták az igazgatóság munkatársai, hogy az ő gondolataikat szeretnék tolmácsolni mindazon középiskolások felé, akik a pályaválasztás előtt állnak és kacérkodnak a gondolattal, hogy a közösségszervezés szakot választják 2020 februárjában.
„Az egyetemi szakválasztás egy sarkalatos pont az ember életében, és ezért is olyan fontos jól utánajárni a lehetőségeknek. Sokak számára talán nem is világos elsőre, mit is takar ez a szak és szakma, de az biztos, hogy felkelti az érdeklődését a tanulóknak. Miért válasszuk ezt a szakot? Ha érdekel, hogy egy kicsit jobbá, összetartóbbá, aktívabbá tedd a közösséget, ami körülvesz téged, vagy segíteni szeretnél másoknak, hogy ezt megtehessék, akkor ez a te helyed!
Sokan azért választják ezt, mert rengeteg lehetőség rejlik benne. A tantárgyak széles skáláján mindenki megtalálja a neki való témát. A közösségszervezés szerteágazó szakma, az élet bármely területére befolyással van: kultúra, zene, művészetek, társadalom, rendezvények, cégek, család, stb. Természetes hát, hogy ennek a változatosságnak ki kell terjednie az egyetemi órákra is. Legyen az marketing, projektmenedzsment, pszichológia, kommunikáció vagy szakmai tárgyak, nem csupán egy helyzetben lehet ezt a tudást alkalmazni, a mindennapjainkban is előnyhöz juttatnak minket. Felkészült szakmabeli oktatóink pedig reális képet és szituációkat tudnak hozni a tanulók számára.
Nem csak a szakmai tudás fejlődik az egyetemi éveink alatt, hiszen ez a szak annyira emberközeli, és igényli a közvetlenséget, a kommunikációs készségeket, a problémamegoldó képességet, az empátiát, a motiválás művészetét, így ezek a kompetenciák automatikusan fejlődésnek indulnak.
Háromféle szakirányból is választhat, aki itt tanul. Ha valaki a felnőttoktatás, és a különböző atipikus tanulási módszerek szerelmese, a humán-fejlesztés szakirányon a helye. Annak, aki a szívében örök fiatal, és az ifjúság helyzete, a formális és informális csoportok létrehozása, valamint a fiatalok személyiségfejlesztése érdekli leginkább, ott az ifjúsági szakirány. Ha pedig a kulturális szakirányt választják, megtanulják, hogyan lehet a településeken erősebb az összetartás, a helyi hagyományokat hogyan elevenítjük fel újra, és miként támogatunk egy közösséget.
Tekintettel a szak sokoldalúságára, a mester szakokból is nagyobb a választék. Debrecenben, Pécsen, Szegeden, Győrben a kulturális mediáció mesterszak várja a továbbtanulni vágyókat. Minden egyetemnek mások az elvárásai alapszakok és mesterszakok terén, de a lényeg ez: sok út létezik.
Tehát, akit valóban érdekel a társadalmunk helyzete, és az, hogy folyamatosan fejlesszük magunkat, egymást, megőrizzük a hagyományainkat, és igazi kapcsolatokat és közösségeket alakítsunk ki, annak itt a helye!”
Pásztor Katalin, közösségszervezés szakos egyetemi hallgató