Látogatás Lakitelekre

Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Igazgatóság

2021. június 20-án az Encsi járás néhány településéről: Gibártól, Hernádbűdről, Hernádszentandrásról és Ináncsról 37 fővel, egy kényelmes turistabuszon indultunk el Lakitelekre, hogy egy komplex közösségi programon vegyünk részt. Mátyás Edina, a Nemzeti Művelődési Intézet Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Igazgatóságának megyei igazgatója volt a kísérőnk. A buszon, akik okostelefonnal rendelkeztek, letöltötték a Napúton alkalmazást, amelyben kvízeket oldottak meg több-kevesebb sikerrel.

Úticélunk első állomása Tőserdő volt. Itt egy nagy sátorban a Békéscsabai Jókai Színház két művésze a Hajnalban, délben, este című olasz vígjátékot adta elő. Fergeteges művészi játékuk feledtette velünk a sátor melegét. Az előadás után az árnyékban pihenve Totót oldottunk meg, melynek kérdései a Nemzeti Művelődési Intézet köré csoportosultak.

Következő állomásunk Lakitelek volt. A székházban található ajándékboltban az intézet logójával ellátott tárgyakat vásárolhattunk, majd egy jó hangulatú közös ebéden vettünk részt. Miután feltöltekeztünk, Mátyás Edina igazgató vezetésével bejártuk a székházat. Megtekintettük a Makoldi Sándor festőművész elképzelése alapján készült homlokzati frízt, melyen a magyar nép eredettörténete, valamint a keresztény kultúrkört meghatározó Szent Biblia tanításai rajzolódnak ki.

A bejárattal szemben, az aulában megnéztük az alapkövet, melynek érdekessége, hogy nem került befalazásra, egy vastag üveglappal van befedve és így látható a látogatók számára. A helyiség hátsó falán középen egy TV- fal található, ahol 27 darab televízió segítségével tetszőleges anyag vetíthető le. Az aulában elhelyezett 16 darab vitrinben míves, kézzel készült kódexek láthatóak. Megtekintettük a két földszinti terem ablakait, melyet Túriné Makoldi Gizella batik függönyei díszítenek és az az érdekessége, hogy a változó napjárás hatására folyamatosan alakuló képet mutatnak. Ezután a székház emeleti nagytermébe látogattunk el, ez az épület impozáns része, mely a lengőfalak mozgatásával több önálló egységre osztható. A belső része a Bartók terem, a díszkert felőli oldala a Kodály terem. A termekben a mennyezet alatt húzódó, festett díszítőelemeket tartalmazó folytatólagos szalagszerű mező az évkört idézi meg.

Megnéztük a tetőtéri terasz csúcspontjában található Emlékezet Tornyát, ahol a Magyarság Harangja van elhelyezve. A tetőtéri teraszon a díszkert melletti oldalfalakon láthattunk két alkotást, melyek a nagyszentmiklósi kincsek 2. számú korsójáról, a Győztes fejedelem és az Égi vadász medalionok másolatai. A teraszon körbejárva gyönyörű rózsákat csodálhattunk meg.

A székház megtekintése után elsétáltunk a Hungarikum Ligetbe. Megnéztük a Keresztény panteon szobrait és annak hátterében található, a Népfőiskola Szent István ökumenikus kápolnáját. Kívülről megtekintettük a Népfőiskola Alapítvány működésének egyik helyszínét, a Széchenyi házat, a Kölcsey házat, ahol a 200 személyes konferenciateremben Ferencz Béla fafaragó életművének kiállítása látható és a Bibliaházat. Megnéztük a Vezéri kőjurtát, ahol szintén Ferencz Béla fafaragó kiállítása látható. Távolról láttuk a Hungarikumok Házát.

Nagyon tetszett az ehhez kapcsolódó, fa cölöpökkel határolt Nagy-Magyarország térkép, mely a Kárpát- medencében való tájékozódás elmélyítését teszi lehetővé. A Hungarikum Ligetből távozva a többi Borsod-Abaúj-Zemplén megyei csoporttal, a székház előtt közös csoportképet készítettünk.

Kissé elfáradva indultunk haza, azonban a buszon még sokat énekeltünk. Úgy érzem, a kirándulás minden résztvevője megtapasztalhatta a közművelődés és az előadó-művészeti tevékenységek kultúraközvetítő erejét és ezzel kapcsolatosan új helyszíneket ismerhetett meg. Az utazás résztvevői közül többen úgy nyilatkoztak, máskor is szívesen vesznek részt ilyen kulturális élményekben.

Ináncs, 2021. június 20.

Paulin Ferenc

közművelődési asszisztens
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.