Hallgatói látkép – cikksorozat a szakmai gyakorlatos hallgatók tollaiból

Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Pest Megyei Igazgatóság

A Pest Megyei Igazgatóság háromlépcsős modellt dolgozott ki a szakmai utánpótlás biztosításáért. A modell egyik alappilléreként szakmai gyakorlatos hallgatókat fogad a megyében lévő felsőoktatási intézményekből, ahol közösségszervezés szakon tanulnak a diákok. A cél, hogy a hallgatók megismerkedhessenek a közművelődési szakma gyakorlati oldalával. Nem csak az igazgatóság munkatársai szolgálnak újdonságokkal: a diákok az általuk gyakorolt tevékenységeket, őket foglalkoztató területeket érdekes, egyedi aspektusból tudják megközelíteni, ezáltal rávilágítanak azokra a rejtett erőforrásokra, amelyek hasznosíthatók a közösségszervezésben. Az igazgatóság most ezeket teszi közzé a Hallgatói látkép elnevezésű sorozatában.

Bács Márton az ELTE PPK Közösségszervezés szakának másodéves hallgatója és lassan két éve tagja az egyetemi Animátori körnek. A rendezvényszervező csapat felel a gólyatáborokért és az összes egyetemi szórakoztató eseményért, de szerveztek már kiállítást is. Márton nagyon sok pozitív élményt, emléket és barátot szerzett köszönhetően az “AK”-nak, mely egy nehéz időszakon is átsegítette.

Egyetemistának lenni jó, ez nem kérdés. A hirtelen jött szabadság, a rengeteg új ember, akik hasonlóképpen gondolkodnak, az események és még talán a vizsgák előtti aggodalom is, mind-mind izgalmakkal telivé teszik az életet az egyetemen. Nem véletlenül szoktak szüleink, idősebb ismerőseink nosztalgikus mosollyal úgy emlékezni erre az időszakra, mint “életük legszebb évei”. Véleményem szerint azonban ahhoz, hogy ebből a pár évből a maximumot hozzuk ki, a felsoroltakon túl, élnünk kell még egy lehetőséggel, nevezetesen az egyetemi mentorprogramok és/vagy rendezvényszervező körök.

A programok elnevezése egyetemenként, sőt karonként változik (mentor, senior, animátor, ifi), de a céljuk ugyanaz: a még bizonytalan, elsőéves gólyák útbaigazítása, szórakoztatása, integrálása a kari társadalomba, valamint egyes helyeken ez a csapat felel az év közbeni események megszervezéséért és egyéb közösségi programok levezényléséért is. Sok munkának tűnik? Az is, de megéri! Egy közösségszervezés szakos hallgatónak pedig talán az egyetem nyújtotta egyik legnagyobb lehetőség. És, hogy miért?

Nem szükséges hosszasan kifejteni, miért lehet a szakmai gyakorlat mellett hasznos egy gólyatábor vagy egy évzáró egyetemi alkalom megszervezése, lebonyolítása, hiszen jelentősen kapcsolódik a közösségszervezés szakos hallgatók tanulmányaihoz, bármilyen szakirányt is választott. Kicsiben ugyan, de mégiscsak rendezvény, sok esetben kulturális rendezvény az, amit létrehoznak ilyenkor, így nem is kérdés, hogy rengeteg tapasztalatot lehet a mentor vagy rendezvényszervező csapatokban szerezni.

Természetesen az egyetemi élet pozitív oldala mellett adódhatnak nehézségek is, mint például az, hogy egy új közegben nehezebben indul el az ismerkedés a gólyák között. Az egyetemi szervezetekhez és különösen a rendezvényszervező csapatokhoz való csatlakozás erre is megoldást nyújthat. Az egyes rendezvényeket létrehozni, közösen tervezni, tárgyalni, készülni, majd végül a kész tervet megvalósítani rendkívül könnyen tud embereket, de akár egész csoportokat összekovácsolni. Ez lehet a legegyszerűbb módja annak, hogy kialakuljanak barátságok az egyetemi évek alatt.

Mindezeken felül a szervezői feladatoknak számos pozitív hatása figyelhető meg a munkaerő piacon is. Egy vállalat szervezet különféle szempontok alapján választja meg, hogy kiket foglalkoztat. Az egyre gyorsuló és versengő világunkban minden lehetőséget meg kell ragadni, ami akár egy kis előnyt is jelenthet a munkakeresés során. Csatlakozni az egyetemi rendezvényszervező csapathoz pedig pont egy ilyen lehetőség. A szakmai önéletrajzokban kifejezetten jó benyomást kelt minden önkéntesen végzett munka, különösen, ha az sok szempontból még kapcsolódik is a leendő munkakörhöz.

Összefoglalva, szinte kizárólag csak pozitív hozama van annak, ha egy hallgató elszánja magát és csatlakozik az egyetem valamelyik szervezetéhez. Szakmai szempontból egy igazán jó lehetőség a közösségszervezés szakos tanulóknak, hiszen gyakorlatot szerezhetnek az események szervezésében, közösségek alakításában, valamint a sok barátságos személy közül biztosan lesznek páran, akikkel a kialakult kapcsolatok hosszabb távon is fennmaradnak.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.