Borsodban is lezárult a „135+1=A jövő zenéje” projekt

Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Igazgatóság

Az NMI Művelődési Intézet kiírásában „135+1=A jövő zenéje” című projekt keretén belül Kodály Zoltán, a háromszoros Kossuth – díjas zeneszerző, zenetudós, népzenekutató, az MTA tagja, majd elnöke életműve előtt állított emléket ifjúsági közösségek számára kiírt felhívásával. Célunk ezzel a közösségek fejlesztése és a közösségépítő folyamatok erősítése. 

Borsod-Abaúj-Zemplén megyéből tizennégy csoport jelentkezett sikeresen. A kiírás célja egy innovatív közösség kialakítása volt (kiemelt figyelmet fordítva a fogyatékkal élő és hátrányos helyzetű fiatalokra), akik Kodály Zoltán munkásságából merítve a művészeti ágak széles skáláját választva, megálmodhatták produkcióikat. A teljesség igénye nélkül ízelítő következik a bemutatókról.

A Symphonia Alapítvány országosan három megyében, 16 feladatellátási helyen működtet Alapfokú Művészeti Iskolát. A zeneoktatás révén elősegítik a hátrányos társadalmi helyzetű csoportok integrációját a Kodály és a Suzuki-módszerek legjobb elgondolásainak ötvözetével. Nevezetesen: a gyerekekkel meg kell szerettetni a zenét, a zenélést, amely hasznos időtöltés, építő elfoglaltság, a későbbiekben pedig a szegénységből való kitörési lehetőséget is megadhatja. Borsodból három (Miskolc, Tornanádaska) csoport kapott lehetőséget bemutatkozásra.

A Kézfogás csoportot enyhe értelmi fogyatékkal élő és hátrányos helyzetű diákok alkották. Nekik a zene egyben terápia is. A rendszeres zenei foglalkozások növelik az önbizalmukat. A húsz fős csoport Kodály gyűjtéséből: A csitári hegyek alatt című magyar népdallal készült. A dal szövegét jeleléssel fordították át a siketeknek. Ezzel nyitottak az egyéb fogyatékkal élők felé, hogy a művészeti élmény mindenki számára elérhető legyen.

Ugyanitt a Destination csoport  „Kodály Live Párbeszéd” című produkcióját mutatták be. Ezzel felhívták a nézők figyelmét a nemi szerepek felcserélődésére, keveredésére. A lányok dobolással vonultak a színpadra, majd ezt követően a fiúk zongora kísérettel Kodály: Háry János című dalművének III. kalandjából a Toborzót (az A jó lovas katonának) énekelték újragondolva. A középső részben egy szóló néptánc színesítette a produkciót.

Tornanádaskán, egy kis határ menti településen közel száz halmozottan hátrányos helyzetű gyermek indulhatott el a zenetanulás útján a Symphonia Alapítványnak köszönhetően. A harminc főből álló fúvószenekar Kodály: Á, bé, cé, dé rajtam kezdé című gyermekdalát mutatták be kicsi egyedi módon: a furulyások kezdték el a dallamot, majd a tubások folytatták, s végül a trombitások az egész zenekar együtt megismételték az egészet.

Edelényben a Szent Miklós Görögkatolikus Általános Iskola, Óvoda és alapfokú Művészetoktatási Intézmény diákjai Kodály Zoltán népdalgyűjtéséből választottak népdalokat. Egy teljesen újszerű zenei értelmezésben, több zenei stílust bevonva, (blues, gospel, jazz) az a capella éneklési módot is felhasználva tették egyedivé előadásukat. Az élményalapú pedagógia jegyében Kodály Zoltán aláírását LEGO elemekből készítették el. Képzőművészeti alkotásnak számító, nagyméretű Kodály portré is készült, amit az iskola aulájában helyeztek el. Felvételről hallgathattuk Kodály véleményét a zene jótékony hatásáról: “A zene hatása olyan, emberformáló erő, amely kihat az egész személyiségre, és semmi mással nem pótolható. Az értékes zene fogékonnyá teszi az embert a szép befogadására, formálja ízlését és emberi magatartását. Egyaránt hat a lélekre, testre, értelemre.”

A Fráter György Katolikus Gimnázium Kiskórusa Miskolcon, az iskola zenei rendezvényén mutatta be produkcióját (kalotaszegi legényes, hallgató, csárdás és szapora). Népi zenekarral és táncosokkal fűszerezve komplex összművészeti élményt nyújtottak a közönség számára.

A Hórvölgye Alapfokú Művészeti Iskola dél-borsodi községekben (Bükkábrány, Cserépfalu, Gelej, Mezőnyárád) működtet művészeti tagozatokat. Ez a projekt lehetőséget biztosított a kistelepüléseken élő diákok számára, hogy a világhírű zenepedagógus életével, szellemi hagyatékával mélyebben megismerkedhessenek. Olyan előadások jöttek létre, amelyek irodalmi, képzőművészeti és zenei téren színesen, fantáziadúsan mutatták be Kodály munkásságának főbb területeit. Közösségformáló ereje még a felkészítő tanárok részére is pozitív meglepetéssel szolgált.

A Sajósenyei Ifjúsági Közösségért Alapítvány az általános iskolásokból álló Kicsi Madár Néptáncegyüttessel jelentkezett. Kodály Zoltán: Pünkösdölő című gyermekkari művére koreografált táncjátékot mutattak be.

Bogoly Erzsébet

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.