A kommunikációs készség fejlesztésének módszerei Zalalövőn

Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Zala Megyei Igazgatóság

A Nemzeti Művelődési Intézet Zala Megyei Igazgatóságának szervezésében – a „Művelődő közösségek Nyugat-Magyarországon EFOP-3.7.3-16-2017-00150” azonosító számú projektjének keretein belül – a második ifjúsági műhelyfoglalkozásra 2019. november 28-án, csütörtökön, a „Salla” Művelődési Központban került sor.

A második műhelyfoglalkozás során a kommunikációé volt a főszerep. Az első alkalommal megismert nem formális pedagógiai módszerekhez, bemutatkozási játékokhoz egyéni tapasztalatokat gyűjtöttek a résztvevők a műhelyfoglalkozás elején. A foglalkozásvezető segítségével és az élménypedagógia módszereivel válogattak a játéktár gyűjteményből különböző bemutatkozási lehetőségek közül és vezették le a jelenlévők, mint koordinátorok a játékokat.

A bemelegítő játékok után a kommunikáció fogalmát határozták meg, megismerkedtek a kommunikáció fajtáival, történetével, történelmével. Megismerték a kommunikáció modelljét, majd a nem verbális kommunikáció témakörét járták körbe. Az ismeretszerzés a metakommunikáció fajtáinak és a hat alap érzelem elsajátításával folytatódott.

A közművelődési szakemberek, pedagógusok, civil szervezetek és az intézmények képviselői, valamint a foglalkozásvezető interaktív módszerrel részletezték az internet által nyújtott lehetőségeket a kommunikáció területén. Összehasonlították azon fiatalok kommunikációs szokásait, akik már a számítógépes világban nőttek fel, azokkal a fiatal felnőttekkel, akik még nem. Elemeztek nyelvtani szerkezet alapján internetes posztokat, így megismerve az internetes írott nyelvhasználatot, kiemelték a főbb kommunikációs változásokat a különböző chat felületetek, blogok és különböző felhasználói portálok alapján. A műhelyfoglalkozás zárásaként különböző kommunikációs-ismerkedős gyakorlatokat, csoportdinamikai játékokat vezettek le a résztvevők a foglalkozásvezető koordinálásával.

Matyasovszky Margit
Fotó: Farkas Ildikó, Matyasovszky Margit

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.