A személyes találkozás varázsa Tarjánban
Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Komárom-Esztergom Megyei IgazgatóságA „Művelődő közösségek Észak-Magyarországon” elnevezésű, EFOP-3.7.3-16-2017-00148 azonosítószámú projekt keretében a Nemzeti Művelődési Intézet Komárom-Esztergom Megyei Igazgatósága a Területi ifjúsági műhelyfoglalkozás sorozatot a járványügyi korlátozások enyhítését követően, 2020.06.26-án, személyes találkozóval folytatta Tarján községben.
Az alkalom kezdetén a résztvevők nagy örömmel gyűltek újra össze a kényszerű kihagyás és online megvalósítás után, így különösen jó hangulatban kezdődhetett meg a délután Cserteg István ifjúsággal és közösségekkel (is) foglalkozó szakember vezetésével. A résztvevőket Izingné Árendás Katinka, a tarjáni közművelődési szakember, majd Hornyák-Pálmai Éva, a műhely koordinátora és a Nemzeti Művelődési Intézet Komárom-Esztergom Megyei Igazgatóságának vezetője köszöntötte.
Cserteg István az ideális ifjúsági közösségi tér gondolata köré építette fel a foglalkozást: a találkozás céljainak felvázolása és az ismerkedést, ráhangolódást segítő interaktív elemek után a résztvevők az önismeret és a közösségek kapcsolatáról tudhattak meg új információkat, egyúttal az MBTI személyiségtesztet is kitöltötték. Az eredmények megmutatták, hogy minden közösségben fontos, hogy sokféle személyiség-típussal rendelkező ember vegyen részt. Ez hozzájárul ahhoz, hogy az adott közösség minél hatékonyabban érhesse el a saját maga számára kitűzött célokat.
Ezt követően a jelenlévők kis csoportokban, részletesen beszéltek a szakember vezetésével egy ifjúsági közösségi tér iránt támasztott elvárásaikról, ötleteikről. Példaként a csoport tagjai összegyűjtötték azokat a kulcs-feltételeket, amelyek egy közösség alapításához, működéséhez szükségesek. A gyűjtés eredményeképpen egy közös szófelhő keletkezett a kikészített nagy fehér papíron. A szervezők örömmel látták, hogy helyet kaptak többek között a „jókedv”, a „közösségformálók”, az „igényfelmérés”, „közös érdeklődés”, „kapcsolatok”, „változatosság” szavak is.
A meglátások és javaslatok összesítése után levezetésként két, a figyelmet, kooperációt és együttműködést erősítő játékot játszottak: csapatként versengtek, hogy ki tud leggyorsabban és legpontosabban feldolgozni egy információt, és az arról szóló üzenetet a lehető legpontosabban továbbítani a csapattársainak. Zárásként kooperációs ernyővel dolgoztak a résztvevők: a hagyományosan ismert feladatokon túl az ernyőhöz kapcsolódó saját játék ötleteket is ki kellett dolgozniuk a tarjániaknak.
Hornyák-Pálmai Éva
Fotók, videó: Edelmayer Zsolt