A közösségépítés módszerei az ifjúság körében
Megyei irodák / Nemzeti Művelődési Intézet Zala Megyei IgazgatóságA Nemzeti Művelődési Intézet Zala Megyei Igazgatóságának szervezésében – a „Művelődő közösségek Nyugat-Magyarországon EFOP-3.7.3-16-2017-00150” azonosító számú projektjének keretein belül – a harmadik ifjúsági műhelyfoglalkozásra 2019. december 12-én, csütörtökön, a „Salla” Művelődési Központban került sor.
A harmadik műhelyfoglalkozás során a közösségépítés kapta a főszerepet. Ismét bemelegítő játékokkal kezdődött a foglalkozás. Hívószavakat kerestek a közösség szóra, valamint a játék szóra. A játék hívószavait kétféleképpen kellett összegyűjteni, az első módszer a visszaemlékezés „amikor én még iskolás voltam”, a második módszer „a mostani gyermekek szemével”. Mindkét feladat nagy sikert aratott. Meghatározták az azonosságokat, különbségeket és levonhatta mindenki a saját következtetéseit. A játékos feladatok után megfogalmazták közösen a közösség fogalmát.
A műhelymunka következő részében a lehetőségeiket és szerepüket tisztázták a közösségépítésben, emellett a külső és belső közösségfejlesztő szakember működésének előnyeit és hátrányait beszélték meg. Példákkal kiegészítve bemutatta a foglalkozásvezető a közösségfejlesztésben használható módszereket, például: interjú, nyilvános közösségi beszélgetések, tankatalógus, közösségi felmérés, jövő műhely. A felsorolt közösségépítő módszerek közül az interjúztatást, a kalendárium- és a tankatalógus készítést vették át lépésről lépésre.
Problémákat gyűjtöttek egy adott témakörre és ehhez elkészítették a probléma-fát, amelyből stratégiai-célfát rajzoltak, és ezt illesztették be a logikai keretmátrixba. A résztvevők megismerkedtek a közösségépítés módszereivel, a problémák feldolgozásának lehetőségeivel, valamint azzal a szemlélettel, hogy hogyan tudják a problémákat a lehető legjobb módszerrel célokká alakítani.
Matyasovszky Margit
Fotó: Farkas Ildikó, Matyasovszky Margit