A következő hetekben tévékben, rádiókban és közösségi felületeken egyaránt találkozhatunk majd a komatál hagyományt népszerűsítő anyagokkal. A Nemzeti Művelődési Intézet és együttműködő partnerei által meghirdetett Komatál Program az elmúlt év végén egy sikeres népművészeti pályázattal indult, most társadalmi népszerűsítést segítő kisfilmmel és közösségi médiakampánnyal folytatódik. A fiatalokat kiemelten megcélzó kampány fókuszába a közösség- és hagyományteremtést állították a szervezők.

Családi, szomszédsági, baráti kötelékeket megerősítő szokást, a komatál átadásának hagyományát szeretné feleleveníteni a Nemzeti Művelődési Intézet most induló társadalmi célú kampánya. A komatál adása olyan gesztus, amely az étel adományozásán túl a baráti segítségnyújtásról, a kismama és az újszülött meglátogatásáról, a közösség összetartó szerepéről és a családi kötelékek megerősítéséről is szól – emelte ki a programot elindító Nemzeti Művelődési Intézet ügyvezetője, Závogyán Magdolna.

A komatál 30 másodperces kisfilmet a Művelődési Intézet YouTube-csatornáján is meg lehet nézni, itt:

 

valamint a közösségi média kampányt a facebook.com/nmimuvelodesiintezet/ oldalon követhetjük majd.

A gyakorlatban a komatál hagyománya azt jelenti, hogy az újszülött világra jöttét követő időszakban a kismama környezetében élők – barátok, ismerősök, szomszédok, rokonok – egymás között felváltva naponta friss, főtt étellel gondoskodnak az anyukáról és családjáról. Akár az első gyermek születik, akár a második vagy harmadik. Az elfeledett, és a Nemzeti Művelődési Intézet által ezúttal társadalmi célú kampány formájában felélesztendő szokás legfőbb üzenete az, hogy nem csak akkor segíthetünk, ha rokonsági kötelékben állunk az új jövevény családjával, hanem akkor is, ha akár egy lépcsőházban élünk velük, akár jó ismerőseik vagyunk, vagy akár munkatársai vagyunk a kismamának, az édesapának, a család bármely tagjának.

A komatál-adás hagyománya a hathetes gyermekágyi időszak megkönnyítésére szolgált, ebben az időszakban 12 napon keresztül segítették meleg étellel a családokat a rokonok, barátok, szomszédok. A program ezt a hagyományt szeretné feleleveníteni.

A Komatál Program legfontosabb célja, hogy közösségépítő folyamatot indítson el Kárpát-medence településein, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a helyben élők tudatosan készüljenek az újszülött gyermekek érkezésére, együtt, közösen tervezzék meg a gyermekágyas édesanyáról és családjáról való gondoskodás folyamatát – tette hozzá Závogyán Magdolna.

A városban élők számára is – mint, a falvakban lakóknak – ugyanolyan fontos lehet a komatál hagyomány újraélesztése, hiszen a figyelmes gondoskodás az összetartozás élményét nyújtja mindenki számára, függetlenül attól, hogy milyen lélekszámú településen, vagy településrészen élünk.

A Komatál Program részeként a Nemzeti Művelődési Intézet támogatja komatál közösségek létrehozását is. Céljuk, hogy a résztvevők komaközösségeket hozzanak létre, akik díjmentesen igényelhetnek zsűrizett népművészeti tárgyakat: újragondolt komatálakat a Komatál Program Kárpát-medencei Alkotói Pályázat termékeiből.

A Nemzeti Művelődési Intézet teljes Komatál Programja múlt év végén indult az Emberi Erőforrások Minisztériumának támogatásával, együttműködve a Népművészeti Egyesületek Szövetségével, a Népfőiskola Alapítvánnyal és a Nagycsaládosok Országos Egyesületével.

A Komatál Program további részletei a www.komatalprogram.hu oldalon találhatók, valamint a kampány nyomon követhető az intézmény Facebook-oldalán.

A Nemzeti Művelődési Intézet komatál 30 másodperces kisfilmje letölthető az alábbi oldalról:

https://drive.google.com/open?id=1PF90JgTNDa7X3YIK8UE9OPRku9oaRs5T

A 30 másodperces hangspot itt érhető el:

https://archive2021.nmi.hu/wp-content/uploads/2019/11/komatal_hangspot.wav

Felhasználáskor kérjük, tüntesse fel, hogy „A Nemzeti Művelődési Intézet társadalmi célú kisfilmje”.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.