2018. augusztus 13–17. között zajlott a Veszprém megyei Taliándörögdön az NMI Művelődési Intézet Népfőiskolai Vándorakadémiája, melyet az „Otthonról haza” (EFOP-1.12.1-17-2017-00022) projekt keretein belül szervezett. Az ötnapos, a hazai és külhoni népfőiskolák jó gyakorlataira koncentráló programban a délelőttök során szakmai, elméleti előadások és műhelyfoglalkozások szerepeltek, míg a délutáni alkalmakkor a jó példák, gyakorlatok kerültek bemutatásra több környező helyszínen és népfőiskolán.

Az első nap programjának kezdetén a házigazda Pannon Ifjúsági Népfőiskola nevében Hoffner Tibor köszöntötte a résztvevőket. Ezt követően Kárpáti Árpád, az NMI Művelődési Intézet Kiemelt Programok Igazgatóságának igazgatója ismertette a projekt részleteit. Kiemelte a Lakiteleki Népfőiskola által megkezdett Kárpát-medencei hálózatépítő tevékenységet, annak eddigi fejlesztéseit és a most induló Népfőiskolai Vándorakadémia mindezekhez való illeszkedését. Ezt követően Prof. Dr. Sári Mihály „A népfőiskolák, mint nemzetspecifikus célok támogatói” címmel tartott igen érdekes előadást, amely történeti helyzetelemzést is adott és rávilágított számos ok-okozati összefüggésre is.

A délután első részében közös faluismereti gyalogtúra szerepelt a programban, melynek során többek közt a Művelődési Ház, az Ősök Háza, a Szent András templomrom, az általános iskola és a Baksa-hegy is bemutatásra került. Az egyes helyszíneken a házigazdáknak köszönhetően értékes információkkal gazdagodhattak a résztvevők. A hétfői nap programja a Kincsesházban zárult filmvetítéssel és gasztronómiai bemutatóval. Bartók Csaba a szlovákiai Szepsiről érkezve adott lényegre törő képet a felvidéki magyarság jelenkori állapotáról és jövőbeli lehetőségeiről két kisfilmjével illusztrálva („Egy tollvonás egy nép sorsa”; illetve „December 5. emlékére”).

Dr. Balázsi Károly népfőiskolai helyzetképről tartott előadásával kezdődött a második nap a Taliándörögdön zajló Népfőiskolai Vándorakadémián, majd Bálint Róbert unitárius mészkői lelkész mutatta be egy határon túli népfőiskola múltját és jelenét „Népfőiskola újjászületése Balázs Ferenc hagyatékán” című előadásában. A délelőtt műhelyfoglalkozással zárult, melynek keretében a résztvevők öt csoportban dolgozták ki egy ötnapos, bentlakásos népfőiskolai program vázlatát.

Délután a szomszédos Kapolcs településre látogattak el a Népfőiskolai Vándorakadémia hallgatói, ahol egy szakmai út keretében, a település mellett a Kapolcsi Kék Abrosz mozgalommal ismerkedhettek Márvány Gyuláné ötletgazda előadásának köszönhetően. Márta István, a Kapolcsi Kulturális és Természetvédelmi Egylet elnöke a szervezet településfejlesztési tevékenységéről, a Művészetek Völgye fesztiválról, valamint a 2017-ben mintaprogram jelleggel elindított Kapolcska Fesztivál és táborról beszélt, valamint bemutatta a település kiállítótereit. A nap zárásaként Horváth Ferenc jóvoltából a vacsora elfogyasztása közben kaptak bepillantást a résztvevők a Kapolcsi „Kűház” (közösségi szálláshely és vendéglátóegység) tevékenységébe.

A települési értékfeltárás témakörével vette kezdetét a harmadik nap a Népfőiskolai Vándorakadémián. Hoffner Tibor mutatta be a taliándörögdi Pannon Ifjúsági Népfőiskola helyi, térségi és Kárpát-medencei értékfeltáró munkásságát. Stumpf Rebeka a szervezet „Korlenyomat” mintaprogramjának és az „Értékpiramis” társasjátékának az előkészületeiről és megvalósításáról beszélt a hallgatóknak. Horváth Zsolt, a Hungarikum Bizottság értéktárak kialakításáért felelős koordinátora a kezdeti évektől a kiteljesedés időszakán át a lehetséges jövőig vette sorra a hungarikummozgalom korszakát, és beszélt a Lakiteleki Népfőiskola hazai és külhoni értékfeltáró kollégiumairól. Mihalcsik Márta, az NMI Művelődési Intézet Veszprém Megyei Irodájának módszertani referense a megyében végzett értékfeltáró jó gyakorlatokat helyezte előadása középpontjába. Zárásként Gubik László, a felvidéki Martos településen működő Esterházy Akadémia igazgatója a Martosi Rendezvényliget és Népfőiskolai Központ megépítéséről, az akadémián folyó közéleti képzésről, valamint a Martosi Értékfeltáró Kollégium munkájáról beszélt.

A nap hátralévő része a kiscsőszi Hunyor Népfőiskola által szervezett programok keretében zajlott. Iszkázon a Nagy László Emlékházat tekintették meg, majd Somlóvásárhelyen egy fejlődő kistelepülés értékeiről hallhattak a jelenlévők. Kiscsőszön az Élő Forrás Hagyományfalu eddig megvalósult elemei és jövőbeni tervezett fejlesztései kerültek bemutatásra. Nap- és programzáróként gasztronómiai ínyencségekkel, valamint népzenei és néptánc bemutatókkal varázsolták el a Vándorakadémia hallgatóit.

A csütörtöki napon Halimbára és Salföldre látogattak a Népfőiskolai Vándorakadémia résztvevői: a délelőtt a Szalai Miklós Gyógynövény Tankert és Oktatóközpontban indult, ahol Tóbel János polgármester mutatta be az általa vezetett települést, kiemelve annak kitörési pontjait. Harta Annamária az Éltető Balaton-felvidékért Egyesület térséget összefogó munkájáról beszélt, majd Imre Zsuzsanna vezette körbe az érdeklődőket a tankertben. A halimbai helyi étel- és italspecialitásokkal felszolgált ebéd előtt a Bányászati Múzeum megtekintése zárta a délelőttöt.

Innen Salföldre vezetett a Vándorakadémia hallgatóinak útja, ahol a helyi népfőiskola tevékenységeivel, a jelenleg is zajló lovas táborral és szövőműhellyel ismerkedtek, majd pedig a helyi Természetvédelmi Major megtekintésével folytatódott a délután. Somogyi Győző, népfőiskolai házigazda egy építészeti falusétára vitte a résztvevőket, hogy aztán a Salföldi Kopjások tarthassák meg bemutatójukat.

A Népfőiskolai Vándorakadémia augusztus 17-én délelőtti szakmai előadásokkal zárult. Dóri Éva szakmai vezető bemutatta a Cselekvő közösségek projektet egy-egy megvalósult jó gyakorlat példáján keresztül. Baloghné Uracs Marianna, az NMI Művelődési Intézet Veszprém Megyei Irodájának vezetője az elmúlt években Békáson lezajlott közösségi tervezést ismertette, mint mintaprogramot. Mihalcsik Márta módszertani referens pedig az „Otthonról Haza” projekt keretében megvalósuló közösségi értékfeltárás – közösségi tervezés témakörét járta körül. Ezen a napon is bemutatkozott egy határon túli partnerszervezet: a partiumi Szilágysomlyóból érkező Józsa Nándor „Lóránd Közösségi Ház, mint generációk közösségi tere” címmel tartott előadást.

Szakmai záró összegzést a heti munkáról Dr. Balázsi Károly tartott, aki szerint fontos, hogy ezeket a szélcsendes időket, minél hasznosabban tudjuk felhasználni a népfőiskolai hálózat építésére. Hangsúlyozta, hogy a népfőiskola, olyan intézmény, amely Műhely-Iskola-Templom hármasa egyben, „ha ezt komolyan vesszük, akkor így szolgáljuk leginkább a népfőiskolai közösség ügyét” – zárta gondolatait a szakember.

 

 

 

 

 

 

Fotó: Edelmayer Zsolt

 

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.