Total Art Nemzetközi Művészeti Egyesület
Megye: Baranya
Helyszín: Pécs
Besorolás: Egyéb vagy komplex produkció
Szervező bemutatása:
Takátsy Boglárka tanárnő előzetes felmérés alapján választotta ki a projekt megvalósításához legalkalmasabbnak ítélt gyerekeket a pécsi Jókai utcai iskolából. Ezek a gyerekek a vizuális fantázián kívül zenei tálentummal is rendelkeznek, ami különösen fontos volt, hiszen a dalt a filmhez ők maguk énekelték a zenei átirat kíséretével. Jelentkezésüket motiválta az az izgalmasnak látszó feladat, hogy filmmé varázsolhatják az iskolából már ismert A-B-C-D dallamot. A gyerekek versengtek, hogy ki kerülhet be a csoportba, hiszen nagy volt a tét: egy igazi stop-trükk (stop motion) film elkészítésének lehetősége a világhírű zeneszerző, Kodály Zoltán műve alapján. Plusz inspirációt jelentett, hogy az elkészült film – a kulisszatitkokkal együtt- szülők és iskolatársak számára is bemutatásra került.
Projekt megtervezésének bemutatása:
A projekthez való csatlakozás nem volt kérdéses, hiszen Kodály Háry János daljátéka adaptálva lett rajzfilmen is Richly Zsolt rendezésében. A kiválasztásra került dalbetét, az „A,b,c,d rajtam kezdé” című dal rövid és minden kisiskolás ismeri, tehát így egyszerűbbnek tűnt az, hogy ebből egy stop-trükk filmet készítsenek a gyerekek. A filmkészítés mindig egy izgalmas lehetőség, amit szívesen kipróbálnak rajzfilmes műhelyünkben a foglalkozásaink alkalmával nem csak a gyerekek, de a felnőttek is.
Találkozási alkalmak történései:
1. Könyvtárismeret- Kodály életmű megismerése. Játék a betűkkel, névjegyek készítése, ABC rendben felállás. 2. Háry János dalmű megismerése. 3. Filmterv elkészítése. 4. Figurák, inzertek készítése. 5. Filmfelvétel. A gyerekek egymást váltva képkockánként mozgatták a figurákat. 6. Bemutató. A film levetítése. A projekt megvalósítása során készült vázlatok, tervek, felhasznált anyagok, irodalom megőrzésre került, melyekből tematikus kiállítás valósult meg.
Elért célcsoportot:
Olyan korú gyerekeket választottunk, akik értő füllel és kevés animációs tapasztalattal rendelkeztek, de nagy kedvet éreztek ennek kipróbálásához. A létszám megállapításánál fontos volt, hogy az egyes munkafolyamatoknak mindenkinek legyen konkrét feladata, ezért döntöttünk az öt fős felállás mellett. A kiválasztásnál fontos szempont volt, hogy a gyerekek plusz olyan készségekkel rendelkezzenek ( jó hallás, fantázia, rajztehetség), melyek az animációs kis mű létrehozásához elengedhetetlenek voltak.
Fejlesztési folyamat eredménye:
A projekt során a gyerekek megismerhették a könyvtár használatát, a betűrend jelentőségét, a zenehallgatás fontosságát és szépségét, a filmkészítés technikáját. A Háry János dalmű kapcsán megismerték a mű felépítését, a kottáját. Betekintést nyertek az animációs film készítési folyamataiba, megtapasztalva saját munkájukkal, annak nehézségeit és szépségeit. A projektbe bevont személyek: Öt harmadik osztályos diák, három könyvtáros kolléga, egy tanárnő, négy animációs szakember, egy zenész.
Mit indított el a közösség életében projekt megvalósítása:
1. Iskola: pedagógus kolléga át tudja adni a megszerzett tapasztalatot a lehetőséget a többi kollégának, mind a könyvtár, mind a film készítés oktatásban való felhasználásához. 2. A könyvtár és az animációs kiállítás a későbbiekben több hasonló projektben szeretné folytatni ezt a tematikus ismeretátadást. 3. Az egyesület szeretné több pécsi iskolával is megismertetni a létrejött módszertant, akár formális, akár informális oktatás keretében.