BOGÁDORSZÁG
Megye: Baranya
Helyszín: Bogádmindszent
Besorolás: Egyéb vagy komplex produkció
Szervező bemutatása:
A projektet a Symphonia Alapfokú Művészeti Iskola bogádmindszenti zeneiskolásai valósították meg. Ezek a gyerekek 2-3 éve tanulnak tanulnak hangszereiken: hegedűn, csellón, furulyán és trombitán. Nem klasszikus értelemben vett zeneiskolások, alapvetően a Szimfónia Program szerint tanulnak zenélni. Otthoni gyakorlásra nincs lehetőségük, de annál lelkesebben vesznek részt a zeneórákon, melyek csoportosan zajlanak. A pályázati felhívást mi, tanárok ismertettük a gyerekekkel. A fellépés lehetősége, a kreatív munka, a zene szeretete ösztönözte őket a jelentkezésben és a felkészülésben.
Projekt megtervezésének bemutatása:
Az alapötlet Sándor-Hidvégi Zsuzsanna hegedűtanártól ered: célunk olyan zenei produkció létrehozása volt, amelyben a dalokat egy helyi kis történetre fűzzük fel - Kodály Háry Jánosa mintájára. Innentől kezdve minden egyes mozzanatot a gyerekekkel együtt terveztünk meg, így magukénak érezték a projektet. A végleges történetet is velük együtt alakítottuk ki a saját életükből vett példákkal. Az előadásban szereplő dalokat is közösen válogattuk ki. Saját családjukban kutattak fel régi cigány dalokat.
Találkozási alkalmak történései:
Az alkalmak során közösen néztünk Kodályról az interneten képeket, riportot, illetve hallgatunk a műveiből, fonográfos hangfelvételeiből is részleteket. Az információkat közös beszélgetés, véleménycsere követte. A próbák elején az egymásra hangolódás céljából csapatépítő, közösségfejlesztő játékokat játszottunk. A közös ötletelés, gondolkodás egy adott problémán szintén hozzájárult a csapatszellem kialakulásához. Természetesen a közös éneklés, zenélés is nagymértékben összeköt bennünket.
Elért célcsoportot:
A projektet az Ormánság szívében, egy kis faluban valósítottuk meg. A gyerekek nagy része cigány származású, eltérő szociális háttérrel (kb. 70%-uk hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű). A gyerekek felső tagozatos általános iskolások, tehát 10-14 évesek.
Fejlesztési folyamat eredménye:
A projekt legnagyobb pozitív hatása, hogy a gyerekek összefogtak, motiváltak voltak, valamint kitágítottuk az aktivitást a falu közösségére, a tanári karra, a faluvezetésre. A projektbe bevont személyek: Győriné Ambrus Ibolya - gyűjtés Jakab Gézáné - adatközlő felkutatása Sáfárné Borbély Mariann - rajzolás Orsós Csaba - műsor Orsós Csabáné - adatközlő
Mit indított el a közösség életében projekt megvalósítása:
A projekt megvalósítása által mindnyájunk megtapasztalása volt, hogy az összefogásnak és a közös munkának ilyen szép eredménye lehet. Az autentikus roma kultúra mélyebb megismerése által a gyerekek közelebb kerültek a gyökereikhez és még inkább érdeklődnek iránta. A falu közösségével, s az iskolával való együttműködésünk által ráébredtünk arra, hogy merjünk kilépni az osztályteremből, merjünk nagyobb ívekben gondolkodni egy-egy produkcióval kapcsolatban.