Bartók Béla Művelődési Ház és Könyvtár és a Mint a többi ember Alapítvány
Megye: Pest
Helyszín: Tura
Besorolás: Egyéb előadó-művészet
Szervező bemutatása:
A „Mint a többi ember” egy projektcsoport, amelynek célja a helyi társadalom érzékenyítése a fogyatékkal élő emberek iránt. A Mint a többi ember Alapítvány heti 3x-i nappali foglalkoztatóján a napi boldoguláshoz szükséges készségeket sajátítanak el, számítógépes és háztartási ismereteket szereznek, alkotótevékenységet folytatnak. A műv.házas Turai Egyező Néptáncegyüttes általános- és középiskolásokból álló csoport, mely a Jászberényi Viganó AMI kihelyezett tagozata egyben. A környék fesztiváljainak, néptáncversenyeinek rendszeres, minősült fellépői. Vezetőik: Dudás Dániel és Dné Mosóczi Lívia. A Turai Kisénekmondók alsó tagozatos lányok, akik népdalokat énekelnek Maczkó Mária vezetésével. Idén Tóth Csabával egy furulyakör is elindult, melynek van egy fogyatékos tagja. A felhívással a műv.ház találkozott. A fogyatékkal élők színpadra kerülési igényeit találkoztattuk a zenei életben, a folklórban, a mozgásfejlesztésben kiemelkedő teljesítményt nyújtó intézményi szakembereinkkel és csoportjaikkal.
Projekt megtervezésének bemutatása:
A műválasztást meghagytuk az Alapítványnak: Háry János. A kollégák, tanítványok zenei tudása kiemelt szerepet kapott: cimbalom, furulya, gyermekének. Szempont volt, hogy a történet gerince kirajzolódjon. A sérültek igénye volt, hogy legyen benne árnyjáték. Fontos volt, hogy önálló feladatokat is adjunk a sérülteknek kompetenciáik bizonyítására., de legyen csapatmunka is sérültek és nem sérültek között. A csoportok külön-külön előzetes érzékenyítése zajlott, a részvétel önkéntes alapon történt.
Találkozási alkalmak történései:
ISMERKEDÉS: A sérültek videófelvétellel, a nem sérültek spontán színpadi műsorral mutatkoztak be. PÁRVÁLASZTÁS: A gyerekektől nem vártunk többet, mint amit ki-ki saját döntése alapján be mert vállalni. Fontos volt, hogy a személyekre erőltetett szerepekkel ne sérüljön a hatékony és örömteli csoportmunka. BIZALOMJÁTÉKOK: Több olyan mozgáselemet is beépítettünk a darabba, amiknél az egymásrautaltságtól függött a sikeresség. CSOPORTOS „MŰALKOTÁS”: Saját készítésű pólók lettek az identitáselemek.
Elért célcsoportot:
Célcsoport: 7 fő felsős és 17 fő alsós, a Turai Hevesy György Ált. Iskolából (egyben valamely műv.házas szakkör tagjai is), 2 fő Hatvanban tanuló turai alsós (akik egyben valamely műv.házas szakkör tagjai is), 1 fő zsámboki felsős (Turán néptáncoló), 3 fő középiskolás (egykori turai általános iskolás), 10 fő sérült fiatal (24-49 éves korig) Azokra a kompetenciáikra alapoztunk, melyek az intézményünkben végzett folklórtevékenységekhez kapcsolódnak: énekes- és hangszeres, néptáncos tudás, mely nem egyszerűen színpadi élményhez segítő, hanem egyben kommunikatív kompetencia is. Azon gyerekek már egyértelműen kitapintható és megmutatkozó attitűdjére is alapoztunk, akikben megvan a nyitottság, együttműködés, karitatív hajlam rászoruló társaik iránt. Bízva abban, hogy a csoportdinamikai mechanizmusok hatásaként képesek pozitív befolyást gyakorolni társaikra. Fontos volt az alkalmazkodás, kitartás. A fogyatékosoknál a monotóniatűrés, az alkotói hajlam, a vidámság és a kíváncsiság voltak alaptényezők.
Fejlesztési folyamat eredménye:
Közönség: de-i rendhagyó órán gyermeklétszám of.-kel 230 fő, du-i nyílt előadáson kb. 90-100 fő. Zenei ismeretterjesztést kaphatott a közönség, zenéhez kapcsolódó játéklehetőséget ismerhetett meg. A pedagógusokban a bemutató kapcsán tudatosult, hogy a fogyatékkal élők világa mennyire margóra helyezett téma, melynek a jövőben helyet kell kapnia az oktatásban. A résztvevőkben összhang jött létre, kialakult nyitottságuk a további együttműködésre, pozitívumként közvetítik a külvilág felé.
Mit indított el a közösség életében projekt megvalósítása:
A fogyatékos közösség egy-egy ének- és táncpróbán tett látogatását örömmel veszik majd, de a műv.ház művészeti csoportjaival is tervezünk látogatásokat a nappali foglalkoztatójukra. A résztvevők nyitottak az újabb közös produkcióra, akár a jelenlegi kicsiszolása, újbóli bemutatása vagy egy újabb alkotás létrehozása kapcsán. A sérült és nem sérült fiatalok szülei is megismerkedtek. Ösztönzést kapott az iskola tanítványok aktivizálására társadalmi szerepvállalás, örömszerző értékteremtés kapcsán.