Kodály és az új generáció
Megye: Győr-Moson-Sopron
Helyszín: Pannonhalma
Besorolás: Egyéb vagy komplex produkció
Szervező bemutatása:
A projektet megvalósító csoport iskolánk diákjaiból, egyes kínált szakkörök résztvevőiből, osztályközösségből szerveződött. Fő célként az iskolán belüli közösségépítést, az iskolán belüli „hova-tartozás”, közös munkálkodás érzését szerettük volna erősíteni. Felhívást a település művelődési háza továbbította részünkre.
Projekt megtervezésének bemutatása:
A projekt megvalósításának kiindulása, megtervezése a zenére és népdalokra épült, e mellé csatoltuk a színjátszást és a tánckoreográfiát. A színpadképet a grafika csoport segítségével alakítottuk ki. A zene, tánc, énekhang, színjátszás hatására a gyerekek saját inspirációjukat készíthették el a képzőművészet eszközeivel. A fiatalokat érdeklődési körük szerint csoportosítottuk.
Találkozási alkalmak történései:
Az egyes csoportok a projekt elején külön találkoztak és készítették elő a közös szereplést. A színjátszók szöveget, mozdulatokat, színészi kifejezésmódokat , beszédtechnikát tanultak, a grafikások a díszletet készítették, a táncosok alaplépéseket és koreográfiát tanultak, míg az énekkar a népdalok csengő hangon történő megszólaltatására gyakorolt. A projekt végén az egyes csapatok együtt főpróbát tartottak. Az egyes csoportokkal 5 felkészítő tanár foglalkozott.
Elért célcsoportot:
A projektben 2- 8 osztályos korosztály szerepelt, összesen 59 fővel fiúk, lányok közösen, mely iskolánk majd 1/3-át jelenti. A csapat tagja volt SNI-s BTMN-es és gyenge értelmi fogyatékos tanuló is. A gyerekek az iskolán belül, elsősorban nem osztályszinten, hanem csapatszinten kaptak feladatot érdeklődési körüknek megfelelően. Ez a belső motiváció vezette őket a próbákon, érdeklődve figyelték azt is hogyan alakul ki az egyes csoportok munkájából az egész produkció. A kommunikációs, problémamegoldási és együttműködési kompetenciák nagyot fejlődtek az által, hogy a nagyobb gyerekek a kisebbekkel foglalkoztak a tánc területén, együtt dolgoztak a háttér kialakításán. Látták egymás erőfeszítéseit és elismerték eredményeiket. Örömmel és izgalommal várták a bemutatókat , megelégedéssel gondolnak vissza a produkció sikerére.
Fejlesztési folyamat eredménye:
Fő közreműködők iskolánk pedagógusai, diákjai voltak összesen 59 gyermek vett részt a produkció kivitelezésében. A társszervezetek felé is eljutott a híre iskolánkban folyó projektnek. Meghívtuk az óvodát, a művelődési ház munkatársait, fellépő ruhákat kaptunk a Mányi Hársfadombi Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskolától, szülőktől és a Pándzsa Egyesülettől. Legfontosabb egy kérdés volt a gyerekek részéről a bemutatók után: Mikor lesz megint ilyen? Ez az eredmény!
Mit indított el a közösség életében projekt megvalósítása:
A gyerekek a projekt után az iskolai környezetben jobban otthon érzik magukat más osztályokba járó diáktársaik, őket nem tanító tanáraik, nevelőik között is. Az egyes felkínált szakköreink munkái, is bemutatásra kerültek diákjaink számára, kedvet csinálva ezzel a jövőbeni csatlakozáshoz, bemutatva az óvodának a továbbfejlesztés iskolai színterű megvalósítását. Példaértékű közösségi vezető munkát láthattak a pedagógus kollégák. Jövőben is részt veszünk hasonló kezdeményezésben, projektben.