SZÍNPARÓDIÁK SZÍNJÁTSZÓ CSOPORT
Megye: Fejér
Helyszín: Pusztaszabolcs , középiskola
Besorolás: Egyéb előadó-művészet
Szervező bemutatása:
A csoporttal már 3 éve dolgozom, sok sikeres projektben vettünk részt, így önállóak és kezdeményezők. A motiváció az előző pályázatok eredményességére utalt, szívesen csatlakoztak a számukra jórészt ismeretlen témához. A tanári irányítást követően több ötletet ők építettek be a projektbe. A sokszínűség és összművészeti jelleg vonzotta elsősorban őket: színjátszás, képzőművészet, zene, irodalom A színjátszó jelenetekkel összehasonlítottuk a János vitéz, Toldi és a Háry János egyes mozzanatait: például az Óperenciás tenger - világvége, illetve Laczfi serege és Háry vitéz tettei. Szeretnek részt venni drámás feladatokban, ismerik a drámapedagógiai konvenciókat, s szívesen keresnek összefüggéseket művészi alkotások között: tabló-állókép, gondolatkövetés, forró szék, szerep a falon. a klasszikus és a modern zenét ötvöztük a jelenetekben, ezáltal az aktualitások is megjelentek.
Projekt megtervezésének bemutatása:
kiscsoportos munkák, drámapedagógiai konvenciók, színjátszás, műösszehasonlítás, zenehallgatás,. fotó- és filmkészítés, kiállítás 11. évfolyamosok, 13 fő, anyanyelvi és zenei kompetenciák fejlesztése, képzőművészeti alkotások, összehasonlító elemzések Saját feladatok, kiselőadások megtartása, egyéni kreativitásnak megfelelően: fotó-illetve filmkészítés, életmű bemutatása, összefüggések az tanult művek között: János vitéz, Toldi, Háry János. Miben hasonlítanak és miben különböznek?
Találkozási alkalmak történései:
április 10. Háry János és Toldi összehasonlítása, közös kalandok, színjátszás április 16. szövegértési feladatok, zenehallgatás, aktuális környezetbe helyezés a Háry mű kapcsán, aktualizálás április 18. előkészítés a vállalt feladatokhoz: keresés a könyvtárban és az interneten. Zenehallgatás május 3. egyéni feladatok bemutatása, 2 kisfilm, Háry kalandjai, Psalmus Hungarikus, rajzfilmelemzés, május 14. egyéni feladatok bemutatása, kiállítás szervezése, zenehallgatás, Háry 4 kalandja
Elért célcsoportot:
11. évfolyamosok, 13 fő, anyanyelvi és zenei kompetenciák fejlesztése, képzőművészeti alkotások, összehasonlító elemzések. A kiállítás megtervezése, paravános elhelyezése, a közönségnek, tanulótársaknak bemutatása. Közös éneklés a bemutató kapcsán: a Háry Jánosból két dalbetét, illetve népdalok. ebben részt vett mint a 70 diák, sőt egy erdélyi és egy anyaországi tanuló szólóénekét is megcsodálhattuk.
Fejlesztési folyamat eredménye:
A klasszikus és a modern művészeti eszközök, a kiállítás szervezése, a színjátszás és a drámapedagógia a kodályi életmű megismerését szolgálta. A csoport magas szinten teljesítette a feladatokat. Az összművészeti jelleg sok érdeklődőt is vonzott más évfolyamokról. Bemutató: május 14. 14 óra történelem terem közönség: 70 fő Filmek, fotók bemutatása Háry-Toldi színjátszás – párhuzamok, összefüggések kitalálása kiállítás megtekintése - paravános rendszerben kiselőadások énekeltetés
Mit indított el a közösség életében projekt megvalósítása:
Szeptemberi iskolanapokon bemutató, további NMI projektekben való részvétel. Az általuk készített szövegértési feladatok megoldása tanórán, az irodalmi művek összefüggéseinek bemutatása. Színjátszásban a Háry János kalandok feldolgozása. A város életében is színfoltot jelent, az elkészült alkotások bemutatása Színházi est keretében.