Mezőtúri Általános Iskola és AMI Kossuth Lajos Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolája
Megye: Jász-Nagykun-Szolnok
Helyszín: Mezőtúr és Kecskemét
Besorolás: Egyéb vagy komplex produkció
Szervező bemutatása:
A felhívásnak köszönhetően az egész iskola megmozdult, ugyanis a 3. és a 4. osztályosok Kodály Zoltán által gyűjtött népdalok illusztrációit készítették el. Megalakult a Kodály Kutakodók csapata, 15 lelkes média szakkörös diákkal. Az érdeklődő tanulók megismerkedtek Kodály Zoltán életével, zenei munkásságával. Rendhagyó óra keretében tanulói prezentációkat készítettek a zeneszerzőről. Célként tűztük ki, hogy egy kisfilmet készítünk Kodály Zoltán nyomában címmel. A közösségfejlesztő programba iskolánk énekkara is aktívan részt vett. A Harangvirág kórus próbáin a Kodály által gyűjtött népdal feldolgozások is újra előkerültek és bekerültek a kórus repertoárjába. A felhívásra az intézményvezetőnk hívta fel a figyelmet, amelyet miután ismertettem a gyermekkel nagyon érdeklődővé váltak és a média szakkörösök közül 15-en azonnal jelentkeztek. Egy kisfilm elkészítése mellett döntöttünk.
Projekt megtervezésének bemutatása:
Miután megalakult a Kodály Kutakodók csapata, azonnal belekezdtünk a munkába. Megtekintettünk Kodály Zoltánról egy életrajzi filmet majd ötletbörzével folytattuk. A kérdés az volt, hogy mi szerepelhetne az általunk készített kisfilmben. Nagyon sok ötlet született: - Interjú készítése a Harangvirág kórus vezetőjével - Kutakodás Kodályról a könyvtárban - Interjú készítése Kodályról - Látogatás Kodály szülővárosába és ott felvételek készítése - Énekkari próba meglátogatása és rögzítése.
Találkozási alkalmak történései:
A Kodály Kutakodók csapata öt alkalommal találkozott áprilisban és májusban előre egyeztetett időpontokban. A gyermekek végig lelkesek voltak, önként jelentkeztek és büszkeséggel töltötte el őket, hogy a csapat tagjai lehetnek. Az ilyen alkalmakon a feladatokat csoportosan vagy párban dolgozták ki, ezek során a résztvevők közötti együttműködésre alapoztunk és erősítettük a csoport összetartó erejét. Szituációs játékokkal gyakoroltuk az interjúkészítés mozzanatait.
Elért célcsoportot:
A projektben a 3. osztálytól kezdve egészen 8. osztályig részt vettek iskolánk tanulói. A Kodály Kutakodók csapata 5. és 6. osztályos gyermekekből állt. 10 és 12 év közötti tanulók, akik rendkívül érdeklődőek voltak a témával kapcsolatban. Kompetenciák: - Anyanyelvi kommunikáció: Kodály Zoltán életéről készült leírások, életrajzi adatok megértése. - A gondolataik, üzeneteik, kérdéseik közvetítése írásban és szóban. A csoport és a nyilvánosság előtti magabiztos megszólalás. - Digitális kompetencia: Az elektronikus média magabiztos használata a prezentáció és a kisfilm elkészítése során. - Kulturális kompetencia: A kreativitás folyamatosan jelen volt a projekt alatt. (énekkari produkció, kisfilm készítése, illusztrációk elkészítése)
Fejlesztési folyamat eredménye:
Iskolánkban a zenei nevelésre évtizedek óta kiemelt hangsúlyt fektetünk, a kórus munkája országosan elismert. Célunk, hogy diákjaink felnőttként zeneszerető, zeneértő közönséggé váljanak. A projekt fizikai megvalósítása során a gyűjtőmunka és a személyes élmények hatására tanítványaink előtt megelevenedett Kodály Zoltán élete, zenei munkássága. Egy élményalapú tanulási folyamat részeseivé válhatott a nagyszámú bevont gyermekközösség.
Mit indított el a közösség életében projekt megvalósítása:
A projekt megvalósítása során tovább erősödött a tanulók közötti együttműködési készség, a közös munka sikerének közösségfejlesztő hatása kiemelkedő jelentőséggel bír. A továbbiakban tervezzük, hogy minden félévben választunk a hazai művészek sorából egyet-egyet, akinek életét, munkásságát megismerve szélesebb körben mutatjuk be a diákok gyűjtő, alkotó munkájának eredményét. Szeretnénk kibővíteni a meghívottak sorát további iskolákkal, civil szervezetekkel.