Wesniczky Antal Művelődési Ház és Könyvtár
Megye: Jász-Nagykun-Szolnok
Helyszín: Besenyszög
Besorolás: Egyéb előadó-művészet
Szervező bemutatása:
A Rózsák Táncműhely 1992-ben jött létre, 1995-től egyesületi formában, 2017-től klub formában a művelődési ház művészeti csoportjaként működik. Jelenleg négy csoportban folyik a tánctanítás: óvodások 3-6 évesek, általános iskolások 7-14 évesek (2 csoport), 18 év felettiek. A klasszikus balett alapjaira építve, de az igények figyelembe vételével zajlik a színpadi tánc és a modern tánc oktatása, 1 fő táncoktató segítségével. A művészeti csoport működése által létrejött produkciókat minden évben nagyközönség előtt, több alkalommal is bemutatják. A műhely együttműködik a község más társadalmi szervezeteivel, intézményekkel, színesítik a település és a művelődési ház programjait. A felhívás motivációja az volt, hogy a gyerekek jobban megismerjék Kodály Zoltán munkásságát, túl azon, amit az iskolában tanulhatnak. Kihívás volt, hogy a Kodály zenéjére táncprodukciót hozzanak létre, illetve bevonjanak a csoportba újabb táncosokat és egy kis közösség alakuljon ki, akik közös célért tevékenykednek.
Projekt megtervezésének bemutatása:
A Táncműhely táncoktatója összehívta a klub tagjait, a szülőket. A megbeszélés után a 9-11 éves korosztály tartotta magát alkalmasnak a megvalósításra. A táncosok saját korosztályukat megszólítva hívtak érdeklődőket, osztálytársakat a táncpróbákra, közös beszélgetésre, közösen megélt csoportos eseményekre. A tevékenységre irányuló tánccsoport tagjai, a helyi közösség fejlesztésére, a kultúra sokszínű művelésére, a művészeti élmény befogadásán túl, közösségi aktivitást hoztak létre.
Találkozási alkalmak történései:
Kodály művek hallgatása által a gyerekek inspirálódtak, improvizációs gyakorlatokat mutattak be, melyeket összegyűjtve a produktumba, a végső előadásba építettek be. Ehhez olyan módszert alkalmazott a csoportvezető elsősorban, hogy bevonta a klub tagságát, ismertette a projektet, tiszteletben tartotta az igényeket, a felmerülő problémákra közösen keresték a megoldást, felismertette a gyerekben az igényes produkció létrehozását, kiemelve Kodály Zoltán nagyságát a zenei életben.
Elért célcsoportot:
A projektbe bevont korosztály 9-11 évesek, számuk 6 fő + 1 fő táncoktató. A végső bemutatón részt vett a teljes tánc klub (4-50 éves korig) illetve az érdeklődők, civil szervezetek, intézmények képviselői, közel 60 fő. Kompetenciák: A foglalkozások tervezése és megtartása olyan módszertani, pedagógiai, pszichológiai, fejlődéslélektani ismereteket, felkészültséget és belső motivációt igényel a táncpedagógustól, amely alkalmassá teszi az iskolások magas színvonalú képzésére, szakmai fejlesztésére és nevelésére. A táncosok a tánc esztétikus megjelenítésében, a táncelőadással értéket, magatartásmintát közvetítettek az érdeklődők számára. Érzelmi gazdagság, pozitív kisugárzás, energikusság jellemezte a táncosokat és előadásukat. A közösségi alkalmak alakítják, formálják a táncosok szemléletmódját azzal, hogy az alkotást, saját egyéniségük felfedezését, a kreatív megoldásaikat helyezi előtérbe.
Fejlesztési folyamat eredménye:
- a résztvevők képesek lesznek együttműködni - formalizálódhatnak a helyi törekvések - erősödik a résztvevők közötti összefogás - aktív részvételre ösztönöz - növekedik a helyi tudás - felélénkül az egymással való kommunikáció - nő a közösség kohéziós ereje A produktumba bevont személyek száma: 6 fő 9-11 éves általános iskolás fiatal lányok 1 fő klubvezető
Mit indított el a közösség életében projekt megvalósítása:
A projekt során a közösséget, a Rózsák Táncműhely klub csoportját kulturális aktivitása révén hoztuk össze, s ezen keresztül erősítettük a közösségi művelődés intézményrendszerének bázisára építve. A közösségi események aktivizáló megvalósítása, a helyi hagyományok feltárása, a híres emberek emlékének felelevenítése identitáserősítő, közösségfejlesztő hatású. A művelődő közösségek megszervezése, működtetése értékteremtő, a művészeti élmény befogadásán túl közösségi aktivitás jön létre.